Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Overset kvalitet

Håndværk | Af Jess Ulrik Verge | 12. mar. 2016 KL. 10:34

Teknisk set baserer Opel Movano sig på Renault Master, som er en af de bedst sælgende modeller i klassen.
88897_1
Movanos skydedør er en af de bredeste i klassen. Dørgrebene er brede og passer til et par arbejdshandsker.
88897_2
Tre-personers kabinen er praktisk indrettet, og førersædet er godt egnet til de lange ture.
88897_3
  • 88897_1
  • 88897_2
  • 88897_3

Opel Movano er part i en trio, der tilsammen sælger langt flere biler end Ford Transit. Som produkt virker bilen tillidsvækkende på parametre som samlekvalitet, køreegenskaber, komfort og udbud af varianter.

Købere af store varebiler mellem 3 og 3,5 tons har i Danmark 10 modeller at vælge imellem. Grundlaget for en købsbeslutning hviler på et sammensurium af forskellige forhold omkring den enkelte bilmodel.

For eksempel flåderabatter, leasingaftaler, servicekontrakter, kampagner, produktkvalitet, modelalder, opbygningsmuligheder, kapaciteter, udvalg af varianter, mærkeloyalitet, erfaringer og tradition.

I øjeblikket er Ford Transit den dominerende spiller på markedet, men den er skarpt forfulgt af Renault Master. De to biler lå i 2015 side om side med et salg på cirka 1500 biler hver.

Langt nede på listen kommer Opel Movano med et beskedent salg på 351 biler. Faktisk overgår den kun Nissan NV400, der ligger i bund med 152 solgte biler.

Ser man på Movano's tekniske egenskaber fortjener den bedre. Den kommer til verden i et samarbejde med Renault Master og Nissan NV400. Til sammen solgte trioen cirka 2000 biler i 2015.

Med på noderne

Efter en testkørsel af Movano er vores konklusion, at bilen fortsat er godt med på noderne. Kvaliteten virker høj, og langturskomforten er fuldt på højde med Ford Transit, selv om Movano har nogle flere modelår på bagen.

Gearskiftet har dog ikke samme lækkerhedsfaktor som Transit, og materialerne i kabinen når heller ikke samme niveau. Motoren virker også en smule mere rå, og igangsætning foregår ikke med samme lethed som i Transit.

Men ellers tåler Movano efter vores opfattelse sammenligning med de populæreste modeller i klassen. Styretøjet i den forhjulstrukne testbil er lækkert, støjniveauet er lavt, og kabinen er velindrettet med plads til computer, mapper, skriveredskaber, mad, drikkevarer og andre nødvendige ting.

Dørgrebene er brede og udformet, så de passer, når man griber om dem med et par arbejdshandsker. Skydedøren er blandt de bredeste i klassen, og i varerummet er der surrekroge i overflod.

Vores testbil var udstyret med en 2,3-liters dieselmotor med fire cylindre, 136 hestekræfter og to turboer. Den trækker rent fra lave omdrejninger, og på motorvejen er der ingen ubehagelige resonanszoner. Desuden er der masser af plads til venstre for koblingspedalen, så man kan strække venstre ben ud.

Mange varianter

Vigtigt for bedømmelsen af en varevognsmodel er også, om man kan finde den variant, man har brug for.

Movano fås som både kassevogn, mandskabsvogn og ladvogn.

I alt er der fem motorvarianter med ydelser fra 110 til 163 hestekræfter.

Totalvægten går op til 4,5 tons, og den maksimale trailervægt er 3,5 tons, så gravemaskinen kan komme med.

Længden på varerummet kan komme op på 430 centimeter, og der er valg mellem forhjulstræk og baghjulstræk.

Til de helt store laster er der tvillingebaghjul, og til entreprenøren fås en speciel ladvognsopbygning med rig og presenning.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Opel Movano 2,3 CDTI FWD - 136 hk BiTurbo

Motor: 2,3-liters turbodiesel med 4 cylindre, 136 hk og start/stop.

Moment: 340 nm fra 1500-2500 o/m.

Transmission: 6-trins manuel.

EU-norm: 14,5 km/l.

Varerum: 10,8 kbm.

Totalvægt: 3300 kg.

Lasteevne: 1186 kg (eksklusive fører og 90 procent brændstof)

Maks. påhængsvægt: 2500 kg m. bremse.

Karrosseri: L2H2 (medium længde og højde)

Serviceinterval: 40.000 km.

Pris for testbil: 269.978 kr. plus moms og lev.

Pris for testbilens ekstraudstyr: 28.670 kr. plus moms.

Lignende artikler

  • Nu kan Fords varebiler køre på madolie
  • Førerbil til de små laster
  • Verdens måske bedste SUV
  • MANs lille ny
  • Fokus på sikkerhed i indretningen
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • DS Flexhal får ekstra direktør
  • Carlsbergs ikonisk røde lagerbygning skifter hænder
  • 2.300 hektar mere skov og flere naturhuse skyder op nær Hovedstaden
  • Han får ansvar for over 3.000 almene boliger i Hillerød-området
  • Hvem kan finde værdien i genbrug af bærende konstruktioner?
  • LCA: Ny regnemodel giver gennemsigtige data
  • Byggeriets faggrupper tager digitale værktøjer til sig
  • Første i verden: Ørsted øger energikrav til alle sine leverandører i byggeriet
  • Efter test og flere PFAS-fund: Store oprensningopgaver ligger forude
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook