Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

MANs lille ny

Erhvervsbiler | Af Jess Ulrik Verge | 27. apr. 2017 KL. 15:27

- Når vi er nået til 2020 forventer vi et årligt salg på 500 biler, siger Nicolai Pagh Sperling fra MAN.
94938_1
Rullende værksted. Den udstillede TGE-kassevogn var indrettet med et system fra Sortimo.
94938_2
  • 94938_1
  • 94938_2

En nuttet sag på 3,5 tons vakte opsigt på MANs stand i lastvognshallen under specialmesse.

Ved siden af en 4-akslet sværgods-trækker med en tonnage på 41-tons syner den ikke af meget. Alligevel tiltrak den sig stor opmærksomhed på messen Transport 2017 i Herning. Det er nemlig første gang, at lastvognsproducenten MAN nedkommer med en varebil.

Navnet er MAN TGE, og selv om den stod som en færdigproduceret model på standen, så kommer den ikke ud på vejene før sidst på året. Derfor måtte den acceptere at stå lidt ude i kulissen, mens dens teknisk identiske søster, VW Crafter, kunne sole sig med prisskilt i nyhedens rampelys ovre i varebilhallen.

Men dens tid skal nok komme. For tunglastkunderne render ikke rundt ovre i varebilhallen. De myldrede til gengæld rundt om TGE'en hos MAN, hvor project manager Nicolai Pagh Sperling havde mange travle timer med at besvare spørgsmål.

Udviklet sammen med VW

- Et spørgsmål jeg ofte får er: Hvorfor købe en TGE, når man kan købe en Crafter? Mit korte svar er: Hvorfor ikke? Hvis man som MAN-kunde er glad for at komme hos os, og hvis man kender sælgeren og værkstedet, er det da oplagt at vælge en TGE, siger Nicolai Pagh Sperling.

Han anerkender, at spørgsmålet er relevant, ikke mindst i lyset af det faktum, at VW-gruppen siden 2011 har været MAN's hovedaktionær, og at MAN som sådan fungerer som VW's lastvogns- og busdivision.

- TGE er udviklet sammen med Crafter. Det er ikke bare en kopi. Vi har f.eks. skubbet på for at få varianter med baghjulstræk og firehjulstræk. I øvrigt sætter vi automatisk nødbremse på som standard, siger Nicolai Pagh Sperling.

100 procent parløb

Han understreger, at Crafter og TGE kører 100 procent parløb hvad angår udstyr og modelvarianter. Hvad man kan få hos Crafter, kan man også få hos TGE.

Det gælder f.eks. også den unikke mulighed at kunne kombinere et 8-trins automatgear med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk.

- Vi forventer, at 25 procent af salget bliver varianter med automatik. Denne andel vil så med tiden stige til 100 procent, når udviklingen fortsætter med hybrid-versioner.

Nicolai Pagh Sperling forventer et årligt salg på 500 eksemplarer, når det hele er oppe at køre i 2020.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Stærk på garanti og sikkerhed
  • Nu kan Fords varebiler køre på madolie
  • Tagbøjler uden vindsus
  • Praktisk SUV med god anhængervægt
  • Verdens måske bedste SUV
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ingeniør-rådgiver dobler op på partnere - og jagter nye profiler
  • Konkurser og opløsninger - uge 25
  • Bygger 300 boliger til alle livets faser i Høje-Taastrups nye bydel
  • 2 mia. kroner - sygehusgrund i Holstebro bliver til ny bæredygtig bydel
  • Kanalbyen sætter gang i 143 svanemærkede udlejningsboliger
  • KT Erhvervsbyg skal stå for rekordstor udvidelse af vindmølle-haller
  • 70 pct. hurtigere - ny platform sætter fart på projektbeskrivelserne
  • NCC opruster i Midt-, Syd- og Vestjylland
  • 36 landdistrikter får million-støtte til udviklingen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook