Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Førerbil til de små laster

Erhvervsbiler | Af Jess Ulrik Verge | 11. okt. 2017 KL. 09:53

Med faceliftet i anden halvdel af 2016 forsvandt de voldsomme V-formede forlygter.
97082_1
Opel Zafira Flexivan er en ombygget 7-personers MPV.
97082_2
Ombygningen er crashtestet af Dahl Engineering i Thisted.
97082_3
I kabinen er der god ergonomi, og der er et fint udsyn til alle sider.
97082_4
  • 97082_1
  • 97082_2
  • 97082_3
  • 97082_4

Blandt de ombyggede varebiler gør Opel Zafira Flexivan sig bemærket med stor rummelighed og en nærmest sportslig køreoplevelse.

Med en ombygget varebil får man personbilens sikkerhed og kørekomfort med i købet. Vælger man samtidig en ombygget MPV, får man denne biltypes fordele i form af en forhøjet siddeposition og et relativt stort lastrum.

Opel Zafira Flexivan er efterhånden blevet en klassiker på dette felt. Den blev introduceret første gang i 1999 sammen med personbils-udgaven. Gennem årene har den erobret sig en god position i dette hjørne af gulplademarkedet.

Dog måtte Opel holde en ufrivillig pause med sine ombyggede varebiler i Danmark i et par år, men i slutningen af 2016 gjorde mærket comeback. Det skete samtidig med, at modellen fik et stort facelift med ny front, mere sikkerhed og mere udstyr.

I dag lever modellen dog et stille liv sammen med personvognsudgaven. Som biltype er MPV'en nemlig ikke så populær som tidligere. Efterspørgslen er drevet over på crossover- og SUV-markedet.

Men det er netop i kraft af, at Zafira er en MPV, at den er interessant som varebil. Med et regulært udformet lastrum på næsten to kubikmeter kan den sagtens udfylde rollen som f.eks. servicebil.

Motorvejskørsel fornøjer

Har man samtidig en stor aktionsradius, er en ombygget varebil et perfekt valg. Vores testbil drives af en 1,6 liters dieselmotor, der udvikler 134 hk. Med disse drivkræfter er Opel Zafira Flexivan i sit es på motor vejen. For ekstra 16.000 kr. kunne man godt købe den større to-liters motor med 170 hk, men efter en uges testkørsel er vi ikke i tvivl om, at den lille motor har rigeligt med kræfter. Motorvejskørsel er en sand fornøjelse og byder på kilometervis af uanstrengt fremdrift.

Også på de mindre veje viser bilen rigtig gode køreegenskaber. Undervognen er relativt stram, og styretøjet er præcist. Man tager svingene i noget, der ligner flad stil og sidder med følelsen af, at Opel har bygget en rigtig køreglad førerbil.

Sikkerhedspakke tilkøbes

Modeller, der er født som varebiler, har til alle tider været bagud med sikkerheden i forhold til personbilerne. Men i en varebil som Zafira Flexivan får man al den sikkerhedsteknologi, som producenten kan tilbyde.

Desværre har Opel ikke gjort sikkerhedspakken til standard, og dermed er f.eks. automatisk nødbremse og adaptiv fartpilot noget, man skal tilkøbe.

Det samme gælder for Opels sikkerhedssystem Onstar, som dog er gratis i de første 12 måneder efter bilkøbet, hvorefter der skal betales et abonnement.

I øvrigt er der sået tvivl om systemets fremtid efter, at PSA har købt Opel. PSA har nemlig sit eget system, omend dette dog er mindre avanceret.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Opel Zafira Flexivan 1,6 CDTI Enjoy

Motor: 4-cylindret diesel, 134 hk.

Moment: 320 nm v. 2000 o/m.

Transmission: 6-trins manuel.

Topfart: 193 km/t.

0-100 km/t: 11,2 sek.

Forbrug: 22,2 km/l (EU-norm).

Lasteevne: 679 kg plus fører og brændstof.

Lastvolumen: 1860 liter.

Maks. påhængsvægt: 1450 kg.

Pris for testbil: 206.780 kr. plus moms.

Lignende artikler

  • Hyundai varmer op til leasingkapløbet
  • Magelig og mainstream
  • Overset kvalitet
  • Lille varebil følger i det elektriske spor
  • Nu kan Fords varebiler køre på madolie
Se flere

Sponserede artikler

  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Cheføkonom: Byggeriet går et hårdt år i møde
  • Konkurser og opløsninger - uge 39
  • Lytt Architecture udnævner tre nye partnere
  • Byrum og bygninger - Aarhus kårer byens bedste arkitektur
  • 70 meter højt vartegn bliver som "et træ i skoven"
  • Pihl Koncernen: "Vores stærke setup er klar til vækst, når markedet tillader det"
  • Hjertet på rette sted: Stålmand vinder årets DI Pris
  • C.F. Møller designer "mere end en skole" ved norsk havnefront
  • Fik du læst dem: De ti mest læste artikler på Dagens Byggeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook