Dansk Byggeri hilser infrastrukturudspil velkommen
Der er varme følelser hos Dansk Byggeri i forhold til regeringen og DF's infrastrukturplan 2030. Man ønsker dog, at flere af projekterne blev fremrykket.
- Der er ledig kapacitet hos entreprenørerne. Kalundborg, Frederikssund og Hillerød kunne startes allerede i 2020.
Sådan siger branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Byggeri. Han siger med egne ord, at han er ham, som finder hårene i suppen. og timingen i regeringens nye strukturplan er et af dem. Hos Dansk Byggeri havde man håbet, at den nye plan, som netop er lanceret havde taget højde for, at der er ledig plads i entreprenørernes ordrebøger. Men man er stadig positive hos Dansk Byggeri i forhold til regeringens infrastrukturplan.
- Det er flot, at regeringen og DF har formået at afsætte yderligere 16 milliarder kroner til udbygning af infrastrukturen i forhold til den regeringens oprindelige økonomiske 2025-plan. Det vidner om, at regeringen nu prioriterer infrastrukturen højere, og det er vi glade for, siger administrerende direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen.
Hos brancheorganisationen håber man, at planen kan lægge grundlaget for en bred politisk aftale om fremtidens infrastruktur. Det er vigtigt, at der kommer en bred aftale, så der er stabilitet omkring investeringerne frem til 2030.
Hav fokus på tog
I modsætning til den seneste infrastrukturplan fra 2009 har man trappet ned på investeringerne i jernbanen.
Hvor man for 10 år siden med det såkaldt grønne trafikforlig havde en vægtnign der hed to tredjedele til en i jernbanens favør, er man i dag nede på 46 procent af det samlede budget. Det er stadig mange penge. 51,5 milliarder. Men det er der også behov for, mener man i Dansk Byggeri.
- Når man bruger mere end 50 milliarder kroner på at modernisere banen, er det vigtigt, at forbedringerne fører til, at flere benytter togene, så vi får stoppet tilbagegangen. Det vil samtidig aflaste vejene og være med til at begrænse væksten i trængslen. Derfor er det helt afgørende, at der kommer styr på signalprogrammet, så elektrificeringen og højere hastighed på banen ikke bliver yderligere forsinket. Ellers kommer der ikke meget udbytte af de ekstra investeringer, siger Lars Storr-Hansen.
Ryk projekterne frem
Og han vender tilbage til, at de fleste projekter i infrastrukturplanen ligger flere år fremme i tiden. Det er ærgerligt, da trængslen er eksploderet de seneste år. Mange af projekterne kunne med fordel startes allerede nu.
- I Dansk Byggeri glæder vi os over, at motorvejsnettet bliver udbygget, samtidig med at statens øvrige veje bliver opgraderet og vedligeholdelsen af dem bliver løftet. Det er dog vigtigt, at efterslæbet på vedligeholdelsen af de kommunale veje på cirka fire milliarder kroner også bliver tænkt ind i planen. Vejene hænger sammen, og vi risikerer, at de kommunale veje bliver i endnu dårligere stand de kommende år, siger Lars Storr-Hansen.