Regeringen og DF planlægger 450 kilometer vej og seks nye motorveje
Politik | Af Thøger Raun & Mathias Hansen |
Til sammenligning er E45-motorvejen er cirka 350 kilometer lang.
Mens togene over de seneste år har set en relativt stor prioritering, er der i regeringens og Dansk Folkepartis nye plan lagt op til, at jernbanen må vige for motorvej.
At de mange projekter, som lå i Togfondens 2. fase, har man valgt kun at bevare to. Nemlig Billundbanen, som skal gå fra Vejle til Billund, samt en ny togbane over Vestfyn.
Til gengæld er der sat masser af penge af til at etablere, udvide og hastighedsopgradere de danske motorveje. I alt skal der bygges 450 kilometer ny vej. Til sammenligning er E45-motorvejen fra Frederikshavn til den dansk/tyske grænse cirka 351 kilometer lang.
Planen er, at der skal bygges seks helt nye motorveje i Danmark til en samlet pris på 19,1-20,4 milliarder kroner. Kun et enkelt af de syv nye infrastrukturprojekter er ikke en motorvej. Det er i stedet en igangsættelse af en ny jernbane over Vestfyn.
Øst eller vest om Billund?
Den største af de nye motorveje er en tredje Limfjordsforbindelse, der igangsættes i 2024. I alt er planen, at det skal koste 6,6 milliarder kroner. Forbindelsen skal bygges henover øen Egholm.
Derudover skal der også anlægges en Ny Midtjyske Motorvej, som går fra Haderslev til Give. Vejen har et potentiale til at blive den dyreste af de syv nye infrastruktursprojekter, da dens pris er estimeret til at være mellem 5,8 og 7,5 milliarder kroner. Grunden til noget brede estimat er, at der er i VVM-undersøgelsen både skal kigges på en linjeføring øst og vest om Billund.
Sjælland får tre nye motorveje. Kalundborgmotorvejen bliver udvidet for at aflaste en støt stigende pendlertrafik hen over de sidste 10 år, mens Frederikssundsmotorvejen etableres i stedet for den meget trafikerede Frederikssundskorridor.
E20 udvides
Alt behøver skam heller ikke være nyt i den nye plan, da der også er store udbygningsprojekter i vente. E20 bliver udvidet syd for Odense for at dæmme op for den øgede trafikvækst, og på den fælles E45/E20-rute ved Kolding Vest bliver der afsat 581 millioner kroner til en udvidelse for at dæmme op for de mange lastbiler.
Også E45-motorvejen får noget af et løft. 16 kilometer skal udvides med to spor ved Aarhus S-Aarhus N, mens der også skal dæmmes op for trængselsproblemer på den 35 kilometer lange strækning fra Hornstrup til Skanderborg. Også her skal der laves to ekstra spor.
I hovedstadsområdet bliver både Ring 4, Hillerødmotorvejen, Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen udvidet. Til sidst skal Ring 3 gennemgå en række kapacitetsforbedrende tiltag.