Limfjordsforbindelse kan deles i etaper
Politik | Af Dan Bjerring |
I VVM-undersøgelsen af en tredje Limfjordsforbindelse fra 2011 blev der ikke arbejdet med etapeopdeling, men det kan lade sig gøre.
Transportminister Hans Chr. Schmidt oplyser i et svar til Rasmus Prehn (S), at det er aftalt, at linjeføringen for en tredje Limfjordsforbindelse fastlægges i Egholmlinjen, der er en 20 kilometer lang motorvej vest om Aalborg med fjordkrydsning via øen Egholm.
Hans Chr. Schmidt oplyser videre, at der både nord og syd for Limfjorden er planlagt flere tilslutningsanlæg, som vil kunne være grundlag for en etapeopdeling af anlægsprojektet.
I VVM-undersøgelsen af en tredje Limfjordsforbindelse fra 2011 blev der ikke arbejdet med etapeopdeling. Vejdirektoratet kan dog beregne et anlægsoverslag for en given delstrækning på baggrund af nogle mere overordnede antagelser om vejlængde.
Hans Chr. Schmidt
Transportminister
- I VVM-undersøgelsen af en tredje Limfjordsforbindelse fra 2011 blev der ikke arbejdet med etapeopdeling. Vejdirektoratet kan dog beregne et anlægsoverslag for en given delstrækning på baggrund af nogle mere overordnede antagelser om vejlængde, oplyser ministeren.
6,7 milliarder kroner
Vejdirektoratet skønner anlægsudgifterne til cirka 1,2 milliarder kroner for en første etape fra E45 til Hobrovej og til ca. 1,5 milliarder kroner for en første etape fra E45 til Ny Nibevej. Anlægsoverslagene for de pågældende deletaper er dog ifølge ministeren behæftet med usikkerhed.
- Det samlede anlægsbudget for den tredje Limfjordsforbindelse over Egholm er beregnet til cirka 6,7 milliarder kroner, og jeg hæfter mig ved, at formålet med projektet er at aflaste de eksisterende fjordforbindelser og forbedre trafikafviklingen for den fjordkrydsende trafik. En første etape vil forbedre trafikafviklingen på vejnettet i den sydlige del af Aalborg, men ikke forholdene for den fjordkrydsende trafik, oplyser transportminister Hans Chr. Schmidt.