Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kattegatkomiteen: Det er ikke en ordentlig analyse

Politik | Af Dan Bjerring | 17. dec. 2015 KL. 11:45

Storebæltsforbindelsen giver samfundsøkonomiske gevinster på 379 milliarder kroner over en 50-årig periode, og Jens Kampmann mener, at noget tilsvarende vil gælde for en Kattegatforbindelse. Foto: Colourbox.
87644_1
Hør interviewet med Jens Kampmann.
audioBackdrop
  • 87644_1
  • Play
    audioBackdrop

- Der har været en bred politisk tilslutning på tværs af partierne til, at der skulle laves en ordentlig analyse. Det, der ligger i dag, er IKKE en ordentlig analyse, siger formanden for Kattegatkomitéen Jens Kampmann.

Det har vakt stor undren hos Kattegatkomitéen, der var med i den såkaldte kontaktgruppe for Kattegatforbindelsen, at transportminister Hans Chr. Schmidt sent onsdag eftermiddag offentliggjorde strategianalysen for en fast Kattegatforbindelse.

- Det er en yderst mærkværdig fremgangsmåde. 13. november havde ministeren indkaldt til et møde, hvor rapporten skulle offentliggøres i den politiske følgegruppe, hvor jeg er med. Et par dage før blev mødet udsat, og så ville vi blive indkaldt til et nyt møde. Men inden, vi er blevet indkaldt, offentliggør ministeren pludselig rapporten. Det er jeg godt ærgerlig over, siger formanden for Kattegatkomitéen, Jens Kampmann.

Til hjørnespark

Han er heller ikke ligefrem begejstret over transportministerens konklusioner på analysen:

- Hvis det står til ministeren og kredsen omkring ham, er broen ?sendt til hjørnespark?. Forudsætningen om, at staten skal skyde 50 milliarder kroner i projektet er forkert, siger Jens Kampmann til Dagens Byggeri.

Han slår også fast, at det sidste ord er ikke sagt i den sag:

- Kattegatkomitéen ophører ikke med sit virke. Vi må bare ændre vores aktiviteter. Hvis ikke ministeriet vil arbejde videre med analyser, må vi bruge andre måder på at holde analyserne i gang. Der har været en bred politisk tilslutning på tværs af partierne til, at der skule laves en ordentlig analyse. Det, der ligger i dag, er IKKE en ordentlig analyse.

Urealistisk lavt

Grundlæggende bygger rapportens hovedscenarie ifølge Jens Kampmann på ?urealistisk lave antagelser? om den fremtidige trafikvækst.

- Der regnes med en trafikvækst i trafikken mellem Øst- og VestDanmark på cirka én procent årligt fra 2010 til 2030, og en vækst på kun 0,8 procent for personbiler og 1,1 procent for lastbiler efter åbningen i 2030. Til sammenligning har væksten på Storebælt her i 2015 været på hele 4,7 procent, og den gennemsnitlige årlige vækst i årene fra 2003 til 2014 var på 2,9 procent - på trods af de økonomiske kriseår, siger Jens Kampmann.

Tal fra Vejdirektoratet viser i øvrigt, at trafikvæksten på motorveje i perioden 2004 til 2014 har været på 3,5 procent i gennemsnit om året.

Samtidig arbejder analysen med en korrektionskapital på 50 procent, hvilket også er med til at fordyre billedet af Kattegatprojektet:

- Man sidder med den fornemmelse, at analysen lægger al ballasten i én kurv, så det læner til den ene side, siger Jens Kampmann

To knapper

Der er ifølge Jens Kampmann primært to knapper at skrue på i en sådan analyse - trafikvæksten og taksten, og her bruges der i analysen en historisk lav trafikvækst:

- Vi har gang på gang påpeget over for Transportministeriet, at de trafiktal, som Landstrafikmodellen regner med, ikke kan genfindes i virkeligheden. Alligevel har man valgt at lægge dem til grund for beregningerne, og det er stærkt kritisabelt. I virkeligheden vil der være en meget større trafikvækst, end analysen regner med, siger Jens Kampmann.

Han erkender, at når forbindelsen er dobbelt så lang som Storebæltsforbindelsen, vil det også være rimeligt, at taksten er højere. Kattegatforbindelsen vil derfor kunne finansieres ved brugerbetaling og uden statsligt tilskud.

Storebæltsforbindelsen giver samfundsøkonomiske gevinster på 379 milliarder kroner over en 50-årig periode, og Jens Kampmann mener, at noget tilsvarende vil gælde for en Kattegatforbindelse.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Kattegat-forbindelse skal undersøges nærmere
  • Dansk Byggeri: Vismændene er for forsigtige
  • Regeringen sejler blandt farlige skær
  • Michelle giver verdens længste hængebro et langt liv
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Fest i aftes: Her er de fire vindere af betonens priser
  • Pulje på 150 mio. kommer hårdtramte kyster til undsætning
  • Rådgiver er valgt: "Vil løfte verdens bedste metro til næste niveau"
  • Danske skoler inspirerer ud over landets grænser
  • Søger du ejerlejlighed i hovedstaden? Så kan du komme til at lede længe
  • Bygma elsker Esbjerg - snart er der to byggecentre i byen
  • Børn med særlige behov får bedre forhold i Hørning
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook