Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Transportministeren: Regeringen dropper Kattegatforbindelsen

Politik | Af Dan Bjerring | 16. dec. 2015 KL. 18:54

Transportminister Hans Chr. Schmidt og Regeringen vil ikke forfølge ideen om en fast forbindelse over Kattegat. Pressefoto.
87630_1
Hør interview med Hans Chr. Schmidt og Rasmus Prehn
audioBackdrop
  • 87630_1
  • Play
    audioBackdrop

- Selv om der er mange fordele i projektet, er det ikke noget, regeringen vil gå videre med, siger Hans Chr. Schmidt.

Transportminister Hans Chr. Schmidt slog onsdag eftermiddag klart og utvetydigt fast, at en fast Kattegatforbindelse vil kunne knytte Øst- og Vestdanmark meget sammen, men samtidig understregede han, at projektet koster rigtig mange penge:

- Det drejer sig om at bygge to broer på hver 20 kilometer, og sammenlignet med Storebælt er det tre gange så langt. Prisen er det samme som at bygge to Femernprojekter, og skal det bygges, kræver det et kontant indskud på 51 milliarder kroner. Så selv om der er mange fordele i projektet, er det ikke noget, regeringen vil gå videre med, sagde ministeren blandt andet uden at ville forholde sig til den situation, at private investorer trådte til.

citat start

Det kommer bag på mig, at man fra regeringens side er så drastisk i sin afvisning. Der er nemlig god grund til at undersøge sagen nærmere.

Rasmus Prehn

Transportordfører, Socialdemokraterne

citat slut

Andre projekter

Han påpegede, at der i øjeblikket bruges mange kræfter på Femernprojektet, og dertil kommer Storstrømsbroen, der skal renoveres og bygges videre på.

Hans Chr. Schmidt ville heller ikke forholde sig til, at der med en Kattegatforbindelse vil kunne spares andre infrastrukturinvesteringer.

Selv om det fremgår af analysen, at trafikken fra Sjælland til Jylland og vice versa vil vokse de kommende mange år og dermed øge risikoen for et flaskehalsproblem på Storebælt, siger ministeren:

- Vi ved slet ikke, om vi kommer til at stå med et flaskehalsproblem. Man er først nødt til at undersøge, hvad Storebæltsforbindelsen kan bære, og hvilke muligheder der er for at øge kapaciteten. Der er mange eksempler på broer, som kan udnyttes meget mere, end det sker i dag. Det gælder også for Storebælt. Det er rent gætteri, hvis nogen begynder at påstå, hvad det kan få af betydning med den øgede trafikmængde.

Gætteri?

Dagens Byggeri spørger direkte, om det ikke netop er den slags gætteri, der ligger til grund for trafikprognoserne på Femernforbindelsen, men det afviser ministeren. Han afviser ligeledes, at det er mangel på visioner i regeringen, at man ikke vil arbejde videre med en Kattegatforbindelse.

- Vi mødes i EU med stor beundring for de mange danske infrastrukturprojekter, og Femernprojektet roses til skyerne. Man kan jo bare se ud ad vinduet for med det blotte øje at konstatere, hvor stor aktiviteten er, sagde ministeren.

Spise brød til

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn håber ikke, at en Kattegatforbindelse er skudt til hjørnespark, men siger til Dagens Byggeri:

- Kattegatforbindelsen er en utrolig stærk vision, og Socialdemokraterne ser gerne projektet realiseret. Men med de tal, som nu er præsenteret, er der god grund til at spise brød til. Men det kommer bag på mig, at man fra regeringens side er så drastisk i sin afvisning. Der er nemlig god grund til at undersøge sagen nærmere. Blandt andet er trafiktallene meget konservative. For Socialdemokratiet er projektet langt fra dødt og droppet, siger Rasmus Prehn, der åben i forhold til, hvis der skulle vise sig muligheder for privat finansiering med brugerbetaling.

Ny jernbane og motorvej

På Samsø vil der skulle anlægges 7 kilometer ny jernbane og en regionaltogstation samt 7 kilometer motorvej inklusive til- og frakørselsanlæg.

På Sjælland omfatter landanlæggene en fuld udbygning af den nuværende rute 23 og en ny motorvejsstrækning på halvøen Røsnæs samt anlæg af en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Lejre til Røsnæs.

I Østjylland består vejanlægget af to nye vejstrækninger i form af en motorvej fra Hov til Hørning sydvest for Aarhus samt en motorvej fra Hov til Horsens. For jernbanen anlægges en ny dobbeltsporet højhastighedsbane fra Hov til Hasselager syd for Aarhus.

Den faste forbindelse er i den strategiske analyse ikke dimensioneret til godstog, hvilket er med til at gøre forbindelsen billigere. Der er i analysen forudsat en realrente på 3 procent og en tilbagebetalingsperiode på 40 år.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Kattegatforbindelse vil kræve statstilskud
  • Transportministeren tror stadig på Femernprojekt
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Transportministeren besøger anlægsprojekter
  • Kattegat-forbindelse skal undersøges nærmere
Se flere

Sponserede artikler

  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Byggebranchens topledere med 12 anbefalinger - sådan gør vi byggeriet mere bæredygtigt
  • Erfaren direktør fører Pihl & Søn videre: "Vores fundament er solidt, og potentialet er til mere"
  • Stærke spillere står sammen: Bæredygtighed er en fælles opgave
  • Erfaren profil styrker Afry på bygherrerådgivning
  • Entreprenør valgt til at forløse Gellerups kæmpe potentiale
  • Intego slutter af med et brag - forventer at runde en milliard i omsætning
  • Nu går det fremad med byggesagerne i København
  • Havnens Hænder tager Lille Arne med hjem til Refshaleøen
  • Partnerskab skyder 6 mia. kr. i 15 store solcelleparker
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook