Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Fælles dansk-tysk lærlingeuddannelse

Erhverv | Af Dan Bjerring | 25. nov. 2015 KL. 12:59

Femern Belt Development arbejder på at borgere og virksomheder får størst muligt udbytte af den faste forbindelse. Foto: Femern A/S.
87312_1
Hør interviewet med Svend Erik Hovmand
audioBackdrop
  • 87312_1
  • Play
    audioBackdrop

Udviklingsselskabet Femern Belt Development arbejder for at sikre Region Sjællands borgere og virksomheder det størst mulige udbytte af den faste forbindelse over Femern Bælt.

Bestyrelsesformand for Femern Belt Development er den tidligere bolig- og skatteminister Svend Erik Hovmand (V), der har været på posten siden 2007, og som Dagens Byggeri mødte ved Venstres Landsmøde:

- Opgaven for Femern Belt Development er at bygge den mentale bro til tyskerne på vegne af regionen, kommuner, Dansk Arbejdsgiverforening, fagbevægelsen og andre interessenter. Der er eksempelvis etableret en fælles lærlingeuddannelse, hvor lærlingene opholder en del af tiden i Danmark og en del af tiden i Tyskland. Derefter kan de få job i begge lande. Desuden har vi også forberedt cirka 450 virksomheder på selve byggeopgaven, fortæller Svend Erik Hovmand.

citat start

Vi er nødt til at respektere tysk lovgivning og procedurer, og det må vi vente på.

Svend Erik Hovmand
Femern Belt Development

citat slut

Gøder jorden

Han betegner det som at gøde jorden for projektet og peger på, at ikke alle virksomheder jo har den fornødne erfaring i at arbejde på internationalt plan. Med tanke på det store arbejde, der allerede er udført, huer det ham da heller ikke, at projektet tegner til at blive voldsomt forsinket:

- Den tyske beslutningsproces er meget anderledes end vores og har taget meget længere tid, end nogen havde regnet med. Den tyske delstatsminister sagde sidste efterår, at han regnede med, at vi kunne sætte spaden i jorden i efteråret 2015, men sådan er det som bekendt ikke gået. I Tyskland er der store problemer med planlægningen mange steder, som eksempelvis Berlins nye Lufthavn, forklarer Svend Erik Hovmand.

Lang ventetid

Hen erkender, at ventetiden er lang, og at der må være en tidshorisont for de entreprenører, der venter utålmodigt på at komme i gang:

- Vi er nødt til at respektere tysk lovgivning og procedurer, og det må vi vente på. Om der går et eller to år mere, ved jeg ikke, men de, der kan huske Storebælt, ved, at det ikke er usædvanligt, at store projektet bliver skubbet nogle år, slutter Svend Erik Hovmand.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femern: Hver fjerde anlægskrone skal i danske lommer
  • Femern-byggeriet skal efterlade mere end dåsepant
  • Femern-dating på MIPIM
  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook