Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer

Byggeri | Af mir | 16. mar. 2023 KL. 11:03

Støbeformene er leveret og bliver gjort klar til at skulle støbe betonelementerne til verdens længste sænketunnel. Fotos. Peri Danmark.
120068_1
  • 120068_1

Støbeformene til de 217 meter lange standardelementer er gjort klar til den gigantiske støbeopgave, som skal forbinde Tyskland og Danmark under Femern Bæltet.

Der er taget tilløb i lang tid til støbningen af tunnelelementerne til Femern Bælt, men nu skal det ske. Formene til støbeopgaven er netop leveret.

Elementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel bliver støbt på land, sejlet ud og sænket ned og koblet sammen en for en.

Selve støbearbejdet er det delt i to arbejdsgange. Tunnelen bygges af 79 standardbetonelementer, der hver især er 217 meter lange og vejer 73.000 tons samt 10 specialelementer som er knap 40 m lange.

rich-media-1

I alt skal der bruges mere end 5 millioner tons tunnelelementer til at bygge forbindelsen.

7 års planlægning er lagt i udviklingen af støbeformene

Hver af de 79 standardelementer er sammensat af ni mindre segmenter, og hvert segment er én støbning i én form. Elementerne fremstilles af 5 specialfremstillede støbeforme.

Det er forskallings- og stilladsspecialisten Peri, der er involveret i støbeprocessen. Den trækker på erfaringerne fra tunnelbyggeriet til Øresundsbroen tilbage i 1990'erne.

rich-media-2

- De to projekter minder om hinanden, fordi der også på Øresundstunnellen blev etableret en sænketunnel, som på daværende tidspunkt volumenmæssigt var en af de største i verden. Men det er alligevel en del år siden, fortæller Henrik Søgård Olsen, adm. direktør hos Peri Danmark.

Ifølge Søren Olsen har forskallingen til støbeopgaven også skullet udvikles specielt til Femern-opgaven. Et udviklingsarbejde, der har stået på i ikke mindre end syv år og resulteret i 5 specialfremstillede støbeforme.

- Det har også været en lang proces, hvor vores tekniske team i samarbejde med Femern Link Contractors har arbejdet benhårdt på at komme op med det bedste og mest effektive design. Vi ser alle frem mod at se formene i funktion, lyder det fra direktøren.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Tysk tøven er en tikkende bombe under Femernprojekt
  • Femernforbindelse ikke på vej i mølposen
  • Femern: Sikkerheden øverst på listen
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook