Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed

Politik | Af Dan Bjerring | 24. feb. 2015 KL. 08:26

I forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableres der ni km støjafskærmning. Foto: Torben Jastram.
83596_1
  • 83596_1

At bekæmpe trafikstøj fra motorveje med hastighedsnedsættelser koster ti gange så meget som gevinsten ved at gøre det.

Et af de store stridspunkter ved de fleste infrastrukturprojekter - ikke mindst motorveje - er den støj, som naboerne til projekterne påføres fra trafikken.

En gruppe af naboer til KøgeBugt motorvejen. "Nej til Trafikstøj", har henvendt sig til transportminister Magns Heunicke (S) med et forslag om blandt andet at reducere hastigheden på en del af Køge Bugt og Holbækmotorvejen til 80 km/t i aften- og nattetimer samt i weekender og helligdage.

citat start

Eksempelvis er der i forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableret ni kilometer støjafskærmning.

Magnus Heunicke

Transportminister

citat slut

Men ifølge transportministeren vil det have meget høje samfundsøkonomiske konsekvenser. Det fremgår af en samfundsøkonomisk analyse fra Vejdirektoratet, der sammenholder fordele ved en hastighedsreduktion i form af reduktion af trafikstøj og færre uheld med ulemperne, der primært omfatter forøget rejsetid.

Tidstab

Vejdirektoratet vurderer derfor, at de øgede omkostninger som følge af en hastighedsreduktion er cirka 10 gange større end fordelene.

Tidstab for trafikanterne er den dominerende årsag til meromkostningen, og derfor mener ministeren ikke, at det er hensigtsmæssigt at bruge hastighedsnedsættelser som en del af støjbekæmpelsen.

Borgergruppen foreslår også at iværksætte forsøg med nye absorberende støjafskærmninger, og her oplyser Vejdirektoratet, at det netop er støjabsorberende skærme, som anvendes langs statsvejnettet.

- Vejdirektoratet har ikke erfaringer med et konkret forslag til etablering af stengærder, som foreslås af borgergruppen. En lignende løsning er dog anvendt langs Nykøbing Falster Omfartsvej. Løsningens pris og effekt vurderes at svare til en traditionel støjabsorberende støjskærm, forklarer Magnus Heunicke.

Er på vej

Transportministeren understreger, at vi selvfølgelig skal gøre, hvad vi kan for at mindske støjgenerne på de udsatte strækninger i Danmark:

- Støjreducerende tiltag indgår ofte som en fast del af udvidelsesprojekterne og vedligeholdelsesarbejdet på Vestegnen. Eksempelvis er der i forbindelse med udbygningen af Køge Bugt Motorvejen etableret ni kilometer støjafskærmning, og senest i 2017 vil der være udlagt støjreducerende asfalt på størstedelen af motorvejsstrækningerne på Vestegnen. Det vil reducere støjgenerne for rigtigt mange borgere i området, slutter Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Første skridt mod en Kalundborgmotorvej
  • Motortrafikvej bør udbygges til motorvej
  • Lys forude for pendlere i hovedstadsområdet
  • Nyt bud på placering af Hærvejsmotorvejen
  • Politisk fokus på veje i Østjylland
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook