Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Lys forude for pendlere i hovedstadsområdet

Politik | Af Dan Bjerring | 6. jul. 2016 KL. 13:04

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt er glad for den fremskudte åbningsdato. Foto: Jens Honoré.
90603_1
Hør hele interviewet med transport- og bygningsministeren.
audioBackdrop
  • 90603_1
  • Play
    audioBackdrop

Udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen forventes færdig næsten et år før planlagt.

Tidligere var det nærmest reglen snarere end undtagelsen, at store infrastrukturprojekter blev forsinkede.

Men de senere år har der været flere eksempler på, at eksempelvis motorvejsprojekter har kunnet åbne længe før den estimerede tid.

Det gælder senest udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen mellem Greve Syd og Køge-udfletningen, som Vejdirektoratet forventer at færdiggøre fra seks til otte spor - 14 kilometer - i slutningen af 2017 i stedet for et år senere.

Årsagen til den hurtigere færdiggørelse skyldes ifølge Vejdirektoratet dels god planlægning og dels favorable vejrforhold, hvor de milde vintre har betydet, at entreprenøren har kunnet arbejde stort set uden afbræk i vinterperioden.

Store udfordringer

Der kører i dag cirka 110.000 biler i døgnet på Køge Bugt Motorvejen, som dermed er den centrale indfaldsvej til hovedstadsområdet.

Det har samtidig været årsag til, at vejudvidelsen har stået over for store udfordringer, når udbygningen har skullet gennemføres samtidig med, at trafikken skulle opretholdes.

Dertil kommer, at Banedanmark er i gang med at bygge den nye jernbane mellem København og Ringsted på samme strækning.

Udbygningen af motorvejen har været i gang siden 2005, idet man først færdiggjorde udvidelsen mellem Greve Nord og Greve S i 2008.

Regneark duede ikke

Vejdirektoratet blev i forbindelse med vedtagelsen af denne udvidelse i 2004 advaret om, at det bare ville flytte trafikproppen sydpå, men det blev afvist. Regnearkene viste det modsatte.

Erfaringerne viste imidlertid, at trafikanterne havde mere forstand på trafikudviklingen end teoretikerne. Derfor blev det besluttet i 2012 at udvide vejen helt til Køge.

Allerede sidst i 2016 får trafikanterne glæde af fire spor i hver retning. Det sidste lag asfalt, slidlaget, vil dog først blive lagt i sommeren 2017 samtidig med de afsluttende finisharbejder, der udføres i løbet af efteråret 2017.

Ekstra dygtighed

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt er glad for den fremskudte åbningsdato og fastslår over for Dagens Byggeri, at en velfungerende infrastruktur er helt afgørende for væksten i Danmark.

- Et vejarbejde kan være forudsigeligt, men dette projekt har krævet ekstra dygtighed og præcision af både Vejdirektoratet og entreprenørerne. Det har nok også hjulpet, at man i modsætning til den oprindelige tanke har taget udbygningen i to store etaper i stedet for mange små. Det har været til gene for mange mennesker, og derfor er det ekstra dejligt, at man nu kan se enden på projektet tidligere end forventet. Samfundsøkonomisk er det en meget stor udgift at lade mange mennesker holde i kø på vejene. Det gælder også andre steder i Danmark, hvor der er meget trængsel, og hvor der også skal findes en løsning, siger ministeren.

Mere OPP

Dagens Byggeri peger på muligheden for i højere grad at benytte OPP-projekter, hvor entreprenøren blandt andet også finder både finansiering og skal vedligeholde vejstrækningen i en årrække.

- Mange bliver ofte alt for meget fokuseret på, om andre kan skaffe pengene. Det er for simpelt. OPP skal ses meget mere bredt. Eksempelvis viste Kliplev-Sønderborg motorvejen et projekt, hvor entreprenøren både byggede motorvejen og skal vedligeholde den i en årrække. Jeg spurgte ved indvielsen, om det havde betydning, at de først fik pengene, når de var færdige, og der lød svaret med en vis underdrivelse i stemmen, at "det kan man da ikke udelukke". Selvfølgelig spiller det en rolle, siger Hans Chr. Schmidt.

Rundbordssamtaler

Han har efter sommerferien lagt op til en proces hvor han har afsat den fornødne tid til i rundborgssamtaler til sammen med pensionsselskaber og andre økonomiske interesser at drøfte OPP-projekter i forskellige modeller, og måske kan en kommende midtjysk motorvej komme ind i billedet.

Det vil transport- og bygningsministeren ikke udelukke, men han peger først og fremmest på en københavnsk havnetunnel som mest egnet til OPP-projekt

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Om projektet

I løbet af et år kører der i gennemsnit mere end 110.000 bilister på Køge Bugt Motorvejen hver dag.

Den præcise dato for Køge Bugt projektets afslutning er endnu ikke fastlagt.

Anlægslov vedtages i Folketinget til at udvide vejen fra de eksisterende 8 spor til 10 spor mellem Motorring 4 og Greve N og fra 6 spor til 8 spor på strækningen fra Greve N til Greve S.

Anlægsarbejdet går i gang.

Størstedelen af den udvidede strækning åbner i fuld bredde med 8-10 spor.

Hele strækningen åbner i fuld bredde og den samlede udvidelse indvies officielt den 29. september.

I 2010 vedtog Folketinget at udbygge motorvejen fra seks til otte spor på strækningen Greve S - Køge.

Lignende artikler

  • Nyt bud på placering af Hærvejsmotorvejen
  • Politisk fokus på veje i Østjylland
  • Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed
  • Første skridt mod en Kalundborgmotorvej
  • Motortrafikvej bør udbygges til motorvej
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook