Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

IDA: For meget asfalt og for lidt grønt

Politik | Af hal | 9. apr. 2021 KL. 06:38

Thomas Damkjær Petersen er formand for IDA, der repræsenterer ingeniører, it-professionelle og naturvidenskabelige kandidater. Pressefoto.
115390_1
  • 115390_1

Udspillet svigter ved ikke klokkeklart at flytte balancen fra gråt til grønt. Danmark har ikke brug for mere asfalt, for udbyggede veje fører typisk blot til mere trafik.

- Der er for meget asfalt, men regeringen fortjener ros for ikke at vende det blinde øje til den bydende nødvendighed af at udbygge og forbedre jernbanenettet markant på en måde, hvor flere vil se en klar fordel i at vælge toget, som samtidig skal drives af grøn strøm.

Sådan siger Thomas Damkjær Petersen, formand for Ingeniørforeningen, IDA, som kommentar til regeringens infrastrukturplan, der har fået titlen 'Danmark fremad - Infrastrukturplan 2035'.

Udvidelse giver mere biltrafik

Ambitionen med infrastrukturplanen er, at landet skal bindes bedre sammen, men ikke med flere og større motorveje, mener IDA. For det er afgørende, at flere pendler uden deres bil, og at vi også bruger teknologi og roadpricing til at mindske trængsel.

- Den endelige aftale må pinedød lægge sporene til en markant CO2-reduktion af transporten og ikke blot status quo. Motorveje må veksles til mindre klimabelastende løsninger, for vi skal ikke have flere biler, men derimod bruge dem på en smartere måde. Flere elbiler giver hverken mindre trængsel eller færre fossile i sig selv, siger Thomas Damkjær Petersen.

Når ikke i mål

IDA arbejder også for bedre forhold for cyklister og flere op på cyklen - også mellem byerne - en overvældende prioritering af kollektiv trafik og sublime vilkår for elektrificering af biler, lastbiler og tog bør være hjørnestenene i den endelige aftale, mener Thomas Damkjær Petersen.

- Her har regeringen kun lagt skinnerne til at bringe os halvt i mål med for stort et fokus på motorveje. Corona-krisen har åbnet en dør med åbenbaringen om, at mange kan have et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor færre skal transportere sig på samme tid. Det skal afspejles i en kommende aftale. Vi håber på et bredt forlig og på, at nogle af pengene bliver flyttet fra asfalt over til mere kollektiv trafik, siger formanden.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Infrastrukturplan - endelig!
  • Ny flaskehals truer, hvis E45 udvides
  • 106 milliarder kroner skal sende Danmark Fremad
  • Dansk Byggeri: Vismændene er for forsigtige
  • Motorvej trækker ressourcestærke borgere til Holstebro
Se flere

Sponserede artikler

  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Byggebranchens topledere med 12 anbefalinger - sådan gør vi byggeriet mere bæredygtigt
  • Erfaren direktør fører Pihl & Søn videre: "Vores fundament er solidt, og potentialet er til mere"
  • Stærke spillere står sammen: Bæredygtighed er en fælles opgave
  • Erfaren profil styrker Afry på bygherrerådgivning
  • Entreprenør valgt til at forløse Gellerups kæmpe potentiale
  • Intego slutter af med et brag - forventer at runde en milliard i omsætning
  • Nu går det fremad med byggesagerne i København
  • Havnens Hænder tager Lille Arne med hjem til Refshaleøen
  • Partnerskab skyder 6 mia. kr. i 15 store solcelleparker
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook