Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Infrastrukturplan - endelig!

Kommentar | Af Helle Rasmussen, sekretariatschef i Dansk Vejforening | 9. apr. 2021 KL. 07:35

115392_1
  • 115392_1

Stor ros til 'Danmark Fremad', men hvad med Kattegatforbindelsen?

Regeringen fremlagde i går "Danmark Fremad", som er deres udspil til en ny infrastrukturplan frem mod 2035. Udspillet er solidt med en stort set ligelig fordeling af midler til bane og vej. Samlet planlægger regeringen projekter for 106 milliarder kroner. Regeringen ønsker med udspillet blandt andet, at færre skal sidde i kø, at gøre kollektiv transport mere attraktiv, at flere skal vælge cyklen, en mere grøn retning og de ønsker også, at det skal være lige så nemt at køre i en grøn bil som i en fossil bil.

Der skal lyde stor ros til regeringen for deres udspil til en ny infrastrukturplan. I Dansk Vejforening har vi længe efterspurgt en infrastrukturplan, der sætter rammerne for fremtidige investeringer i vejene, og det gør denne plan.

Regeringen vil i alt prioritere 47 milliarder kroner til at sikre gode veje til hele landet og til at afhjælpe trængslen. Regeringen vil blandt andet anlægge Frederikssundsmotorvejens 3. etape, anlægge motorvej mellem Næstved og Rønnede og anlægge Kalundborgmotorvejens 3. etape. Vejprojekterne listes i rapporten op i veje, der binder landet sammen, og veje der afhjælper trængsel. Kattegatforbindelsen og en østlig ringvej er ikke med i planen.

Regeringen har inddraget store dele af vores vejudspil "En masterplan for grønne veje", og det er positivt. Men desværre har regeringen ikke inddraget Kattegatforbindelsen og Østlig Ringvej, som ellers er afgørende medspillere til at sikre en effektiv vejinfrastruktur. En Kattegatforbindelse vil gøre op med det sårbare vejnet, vi har nu med kun en forbindelse mellem øst og vest, og den vil nedsætte kørte kilometer væsentligt. En Østlig Ringvej vil sikre, at rigtig meget trafik kan komme uden om hovedstaden, hvilket ellers må stå højt på regeringens prioriteringsliste, eftersom deogså har åbnet op for bilfri søndage.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • IDA: For meget asfalt og for lidt grønt
  • Dansk Byggeri: Vismændene er for forsigtige
  • Ny flaskehals truer, hvis E45 udvides
  • Et sammentømret team skal fastholde byggeområdets politiske skarphed i DI
  • Folketinget blokerer platugle-selskaber
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook