Genbrug har givet godsbaneterminal stor CO2-besparelse
Knap 2000 ton CO2 eller havnens samlede energiforbrug over to år. Så stor en besparelse har genbrugsmaterialer betydet i anlægsfasen af Port of Aalborgs ny godsbaneterminal.
For at imødekomme den stigende efterspørgsel på godstransport via jernbane og give plads til nye virksomheder igangsatte Port of Aalborg i 2020 opførelsen af en ny godsbaneterminal ved Østhavnen i Aalborg. Området udgør et befæstet areal på 18.950 kvadratmeter samt et 430 meter langt rillespor, og i forbindelse med anlæggelsen har Port of Aalborg forsøgt at minimere klimaaftrykket ved blandt andet at anvende alternative byggematerialer. Det er lykkedes meget godt.
Sammen med jernbaneentreprenørselskabet Aarsleff Rail har Port of Aalborg genanvendt overskydende materialer fra sporrenoveringen af banestrækningen mellem Hobro og Aalborg, og nye beregninger har vist, at resultatet er en langt mere CO2-venlig løsning end det oprindeligt udbudte projekt.
- På bagkant af opførelsen har tal vist, at der er opnået en besparelse på omkring 1950 tons CO2 i forhold til det oprindelige projekt. Det svarer til havnens samlede energiforbrug over to år, så det er en markant besparelse, det drejer sig om, fortæller projektleder hos Port of Aalborg, Mikkel Kalmo Guldhammer.
Under anlægsarbejdet af det nye terminalområde er der konkret anvendt ikke-forurenet jernbaneballast og granit frem for cementstabiliseret grus og stabilgrus, og det har minimeret klimapåvirkningen betragteligt.
Øget fokus på dokumentation af CO2-aftryk
Det er ingeniørvirksomheden NIRAS, der på vegne af Port of Aalborg har stået for beregningerne af CO2-udledningen relateret til det oprindelige projekt samt det udførte projekt. Studiet af de to projekter er udført ved brug af en såkaldt drivhusgasprotokol og kommer i forlængelse af Port of Aalborgs øgede fokus på at reducere havnens CO2-udledning.
- Vi har fået udarbejdet beregningen for at kortlægge og minimere klimaaftrykket. Selvom beregningerne er behæftet med en vis usikkerhed, så fungerer de som et godt pejlemærke for projektets CO2-aftryk. I den sammenhæng er det naturligvis glædeligt, at vi kan konstatere, at der er opnået en signifikant besparelse, som tilmed er økonomisk fordelagtig, lyder det fra Mikkel Kalmo Guldhammer, der uddyber:
- Projektet går samtidig godt i spænd med den udvikling, vi ser i bygge- og anlægsbranchen netop nu, hvor der er kommet øget fokus på at måle og dokumentere byggematerialers CO2-påvirkning. Senest med Vejdirektoratets LCA-model, der skal bruges til at opgøre produkters CO2-udledning i et livscyklus-perspektiv.
Den nye godsbaneterminal blev indviet i begyndelsen af 2021.