Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Rådgiver skal findes til milliarddyr nedrivning

Erhverv | Af kras | 17. feb. 2020 KL. 12:40

Der bliver arbejdet intenst på begge sider af Storstrøm. Arkivfoto: Kim Krasuld.
109141_1
  • 109141_1

Om et par år skal den eksisterende Storstrømsbro fjernes, og Vejdirektoratet har indledt jagten på en hovedrådgiver.

Arbejdet med den nye Storstrømsbro er i fuld gang. Projektet har et prisskilt på 4,1 milliarder kroner, men faktisk er det kun cirka halvdelen af beløbet, som går til anlægsarbejdet af den nye bro på fire kilometer.

Det resterende beløb er sat af til nedrivningen af den gamle, udtjente bro. Nu leder Vejdirektoratet efter en hovedrådgiver, der kan hjælpe med planlægningen, udbuddet og gennemførslen af arbejdet med at nedrive den eksisterende Storstrømsbro - samt alle de relaterede følgearbejder.

citat start

Vi har aldrig før skullet nedrive et bygningsværk af denne størrelse - og så ovenikøbet et bygningsværk over vand.

Projektchef Niels Gottlieb

Vejdirektoratet

citat slut

- Det er en unik opgave uden fortilfælde i Danmark, siger projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet.

- Vi har aldrig før skullet nedrive et bygningsværk af denne størrelse - og så ovenikøbet et bygningsværk over vand. Det er et enormt og meget komplekst projekt, som vi nu skal finde en hovedrådgiver til. Og der er ingen tvivl om, at det kræver en hovedrådgiver med helt særlige kompetencer, siger han videre.

En af hovedrådgiverens vigtigste opgaver bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at tilrettelægge de teknologiske løsninger og processer på en måde, så nedrivningsarbejdet kan finde sted på den bæredygtige og miljømæssige mest forsvarlige facon.

rich-media-1
Den nuværende Storstrømsbro er 3,2 kilometer lang. Arkivfoto: Kim Krasuld.

- Vi er meget opmærksomme på, at påvirkningen af miljøet - ikke mindst det maritime miljø i Storstrømmen - skal holdes på et absolut minimum. Det bliver et hovedfokus for os gennem hele arbejdet. Og hovedrådgiveren skal hjælpe os med at komme i mål på det punkt, siger Niels Gottlieb.

Den eksisterende Storstrømsbro skal rives ned, når den nye Storstrømsbro er åbnet for vej- og banetrafik. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Montagefirma lukker elementfabrikker i en fart
  • 0, 1, 2 eller 3 - skal milliarderne rulle til nye broprojekter i Danmark?
  • Lokale vil genbruge Storstrømsbroen
  • Rambøll bliver hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbro
  • VIDEO: Atomkraftværk sendt i jorden
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Første i verden: Ørsted øger energikrav til alle sine leverandører i byggeriet
  • LCA: Ny regnemodel giver gennemsigtige data
  • Ny data-ordbog skal minimere fejl og tvister i byggeriet
  • Grønlands boligminister tager danske erfaringer med sig hjem
  • Building Green hylder også det gode samarbejde og initiativ
  • Flere 'Til salg'-skilte, men udbuddet er stadig historisk lavt
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook