Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Rambøll bliver hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbro

Materialer | Af hal | 7. jul. 2020 KL. 10:35

Storstrømsbroen synger på sidste vers. Foto: Vejdirektoratet.
111276_1
  • 111276_1

Nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro har en værdi på 330 millioner kroner og er det største nedrivningsprojekt af et bygværk nogensinde i Danmark.

Den eksisterende Storstrømsbro, der forbinder Falster med Masnedø, står overfor at skulle nedrives. Broen, der blev indviet i 1937, består af mange tusinde tons stål og beton. I projektet vil der være stor fokus på hensynet til det omkringliggende miljø, materialegenanvendelse og cirkulær økonomi.

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på projektet ud af et felt på i alt fem tilbudsgivere og skal stå for planlægning, udbud og gennemførelse af projektet. Projektet løses i samarbejde med Teknologisk institut, som vil have fokus på beton og genanvendelsespotentialet.

- Vi glæder os til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med det spændende arbejde på den største bronedrivning til dato i Danmark. Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet, siger Niels Gottlieb, der som projektleder i Vejdirektoratet skal stå i spidsen for projektet.

Hensyn til det maritime miljø

Hos Rambøll ser man frem til at komme i gang.

- Vi er utroligt stolte over at have vundet dette projekt, hvor vi får mulighed for at benytte en bred vifte af vores rådgiverkompetencer inden for bæredygtighed, som i dette tilfælde tæller miljørådgivning, materialeteknologi og off-shore, fortæller direktør for anlægskonstruktioner i Transport i Rambøll Danmark Jens Chr. Helbech Hede.

- Vores fokus bliver at hjælpe Vejdirektoratet med at få klarlagt miljøaspekterne, så nedrivningen af bygværket får så lille et aftryk som muligt på det omkringliggende miljø, og det er en kompleks opgave, ikke mindst fordi broen er placeret over vand, hvilket også har en betydning for det maritime miljø i Storstrømmen, siger Inge Birkegaard Damsgaard, der er senior projektchef i Rambøll og står i spidsen for projektet på rådgiversiden.

Selve nedrivningen af Storstrømsbroen går i gang, når den nye Storstrømsbro åbner for vej- og banetrafik. Nedrivningen omfatter foruden broen også delvist landfæster og dæmninger på Masnedø og Falster. Selve nedrivningsarbejdet forventes at tage tre år.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Rambøll skal rådgive om byggeri af den nye Storstrømsbro
  • El-drevne gummigeder er en del af løsningen på klimakrisen
  • Lokale vil genbruge Storstrømsbroen
  • Ingen entreprenører bød på broprojekt - midlertidige broer pilles ned igen
  • Hør bygningens akustik før byggestart
Se flere

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Efter konkurs: JFP-ejers nye byggefirma ender i plus
  • Analyse: I 2030 kan landets fire største byer mangle 36.000 boliger
  • DSBs vilde milliard-planer - garage til 300 meter langt tog
  • Kom, hjælp os med at gøre almene boliger til fremtidens boliger
  • København: Bygger to nye plejehjem med genbrugte materialer fra kvarteret
  • Slår egen rekord: Opfører 306 lejligheder i Randers' nye bydel
  • Ny landechef for både Danmark og Sverige vil udbygge Wavins markedsposition
  • Kæmpe-renovering i Albertslund går endelig i gang
  • Boligekspert: Dansk byggeri på vej mod gyldne tider
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook