Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Staten fortsætter huskøb på trods af togfond-tvivl

Politik | Af math | 25. mar. 2019 KL. 13:33

Togtrafikken over Vejle Fjord skulle være mindre besværlig. I dag ser det slet ikke ud til at blive til noget. Foto: Colourbox.
104267_1
  • 104267_1

Dansk Folkeparti har trukket sig ud af forliget om Togfonden. Tilbage står der 31 ejendomme i Vejle, der allerede er opkøbt for at gøre plads til en togbro.

I forrige uge trak Dansk Folkeparti sig ud af forliget om Togfonden, som de ellers havde indgået i samarbejde med den daværende SRSF-regering og Enhedslisten. Det skaber stor tvivl om aftalens fremtidige eksistens, men på trods af det er Vejdirektoratet stadig i gang med at opkøbe huse i Vejle, hvor en togbro over Vejle Fjord kun måske skal bygges. Det skriver Jyllands-Posten mandag.

I alt er 31 ejendomme i området blevet købt, siden aftalen blev indgået i 2004. 89 millioner kroner er blevet brugt på opkøb i området, og den seneste købsaftale blev indgået i februar måned.

- Vejdirektoratet skal ikke politisere. Bare fordi politikerne mener, at en proces skal stoppes, skal myndighederne ikke gøre det, før det er vedtaget, siger Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, til mediet.

Folk er fangede

Derfor ved de berørte borgere i området stadig ikke, hvad der skal ske med deres solgte hus. Som Per Nikolaj Bukh forklarer, skal arbejdet fortsætte, indtil det aktivt bliver nedlagt, og det har ingen folketingspolitikere gjort endnu.

- I seks år er intet sket, og man ved stadig ikke, om projektet skal gennemføres, så usikkerheden er der endnu. (...) Det burde kalde på refleksion på Christiansborg, siger Christoffer Melson (V), formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune til mediet.

Den nye bro over Vejle Fjord var en del af Togfondens såkaldte "timemodel", hvor det skulle betyde, at strækningen i tog fra Aalborg til København maksimalt måtte have en rejsetid på tre timer, mens rejsen fra København til Esbjerg maksimalt måtte have en rejsetid på to timer. I alt blev der sat 4,3 milliarder kroner af til den nye togbro.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Enigt Folketing vedtager hjælpepakke
  • Finansminister spænder sikkerhedsnet ud under erhvervsdrivende
  • Støjproblemer truer eksistensen af Billunds milliardpark
  • Det mener din organisation om regeringens planer
  • Horsens Kommune sælger grønt område og får boligområde tilbage
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook