Dansk Byggeri: God økonomi i Limfjordsforbindelse
Erhverv | Af Niels Johan Juel Jensen |
Beregninger fra Dansk Byggeri viser, at hvis politikerne på Christiansborg byggede en tredje Limfjordsforbindelse, vil der kun gå 18 år, fra forbindelsen står færdig til investeringen er tjent ind.
At krydse Limfjorden kan hurtigt blive et problem, hvis der opstår uheld - især fordi mere end 112.000 biler krydser på en hverdag. Nu viser beregninger, som Dansk Byggeri har lavet på baggrund af tal fra Kraka, at når en tredje vejforbindelse over Limfjorden står klar, så vil den have tjent sig selv ind i løbet af blot 18 år.
- Når tallene viser, det kan betale sig at investere i en ny bro, er det netop for at minimere tiden, hvor man sidder bag rattet og ikke kan arbejde, og hvor varetransporter holder stille i trafikken, siger formand i Dansk Byggeri Nordjylland, Ole Bæk Pedersen, i en pressemeddelelse.
Dansk Byggeri fremhæver, at forsinkelser ifølge tal fra Vejdirektoratet hver dag koster 4.700 ekstra timer for trafikanterne bag rattet.
- Os, der driver håndværksvirksomhed, vil kunne gøre det meget mere effektivt og nå ud til flere kunder, hvis ikke presset fra broen og tunnellen forårsagede så mange kødannelser, så vores medarbejdere spilder så meget tid med at holde i kø i stedet for at udføre arbejde for kunderne, siger Ole Bæk Pedersen.
Samfundsmæssig gevinst
Ifølge Krakas analyse har projektet en intern forrentning på otte procent om året. Det betyder, at investeringen på cirka 6,8 milliarder kroner til en ny forbindelse over Egholm vil tjene sig selv ind alene på grund af de positive effekter. Tommelfingerreglen er ifølge Dansk Byggeri, at så snart forrentningen er fire procent eller mere, er projektet en gevinst for samfundet.
- De tal, som vi har set, viser tydeligt, at en tredje Limfjordsforbindelse ikke alene vil komme håndværksvirksomhederne til gode, men det vil også være en rigtig god samfundsmæssig gevinst at investere i en tredje Limfjordsforbindelse. Derfor ser jeg heller ikke nogen grund til, at politikerne ikke får sat projektet i gang i nær fremtid, siger Ole Bæk Pedersen og tilføjer:
- Især for virksomhederne længere væk fra byen handler det også om at have adgang til så mange medarbejdere som muligt, så man kan skabe den stærkest mulige virksomhed. De har også interesse i at mindske transporttiden til og fra Aalborg, der oplever en stor tilflytning i disse år.