Fjordforbindelse: S efterlyser finansieringsløsning
Politik | Af Dan Bjerring |
Limfjordstunnelen har begrænset levetid, men regeringen har ingen forslag til at løse problemet med en tredje Limfjordsforbindelse.
Som tidligere nævnt i Dagens Byggeri har transport- bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i et samråd - indkaldt af Socialdemokratiets transportordfører Rasmus Prehn - erkendt, at der er problemer med den eksisterende Limfjordstunnel, som ellers skulle kunne holde 30-40 år endnu.
Samtidig afviser ministeren, at der er penge i statskassen til en ny fast limfjordsforbindelse.
Vi har bedt om en businesscase med brugerbetaling for en Limfjordsforbindelse.
Rasmus Prehn
Transportordfører (S)
Rasmus Prehn siger til Dagens Byggeri, at det var overraskende for ham at ministeren erkendte, at behovet for en tredje Limfjordsforbindelse er mere alarmerende, end de fleste har troet:
- Vi har hele tiden været klar over, at smertegrænsen for, hvor meget trafik, der kan være i tunnelen, er overskredet med cirka 80.000 biler i døgnet. Men ministeren oplyste samtidig, at der er sætningsskader i konstruktionen, så den ikke kan bruges, som man havde regnet med, siger Rasmus Prehn.
Brugerbetaling
Han henviser til, at den eksisterende tunnel var estimeret til en levetid på 80 år, og at der skulle være 30-40 år tilbage, men at den tid måske er endnu kortere:
- Alligevel har han ingen plan for, hvad der skal ske. Han aflyste endda, at man kan lave en ny forbindelse med OPP og deraf følgende brugerbetaling, som Venstre ellers har slået så hårdt på tromme for. Socialdemokratiet er også skeptisk i forhold til en løsning med brugerbetaling, fordi det er urimeligt at udvælge nogle områder med brugerbetaling. Vi har bedt om en businesscase med brugerbetaling for en Limfjordsforbindelse, og hvis man kan komme gratis over andre steder, skal der være et stort incitament til at betale, siger Rasmus Prehn videre.
Hastighedsbegrænsning
Pensionsselskaberne har som eksempel på en fast forbindelse over Limfjorden med brugerbetaling peget på, at det ville kræve en hastighedsbegrænsning på de eksisterende forbindelser med 50 kilometer i timen. Ellers vil bilisterne ikke bruge betalingsløsningen:
- Derfor er det urealistisk, men valgte man i stedet en model med mere generel betaling på broer og veje, vil man have en mulighed for, at alle bidrager til at skaffe penge til at løse nogle af disse projekter. Det er ikke et forslag, vi kommer med fra socialdemokratisk side, men vi siger dog, at vi gerne vil diskutere det, hvis regeringen lægger forslaget frem, siger den socialdemokratiske ordfører, der mener, at det vil være en god idé, som ministeren pegede på at finde løsninger på at forlænge den eksisterende tunnels levetid, siger han.