Erhvervsskole hædret for lækkert design
Arkitektur | Af Thøger Raun |
De danske arkitekter hos AART har i Norge tegnet en erhvervsskole, som har sendt The International Architecture Award 2018 i deres retning.
Flere end 100 projekter fra 31 lande var indstillet til The International Architecture Awards 2018, som uddeles af The Chicago Athenaeum sammen med The European Centre for Architecture.
Og dansk arkitektur var med helt fremme ved årets prisuddeling, hvor Voss Videregående Skole tegnet af danske AART architects og norske Nordic Office of Architecture vandt i kategorien; "Skoler og universiteter".
Det er en ære at blive anerkendt for en ambitiøs holdindsats - ikke mindst når det gælder arkitektur med et socialt sigte på at stimulere unges lyst til at lære og vække deres interesse for en erhvervsfaglig karriere.
Anders Strange, stiftende partner i AART architects
- Det er en ære at blive anerkendt for en ambitiøs holdindsats - ikke mindst når det gælder arkitektur med et socialt sigte på at stimulere unges lyst til at lære og vække deres interesse for en erhvervsfaglig karriere. Et sigte som vi med Voss Videregående Skole har omsat til et lyst og levende læringsmiljø, hvor teori møder praksis, og skolen møder den storslåede norske natur, fortæller Anders Strange, stiftende partner i AART architects og leder af virksomhedens Oslo-kontor.
Landskabet flyder tværs gennem skolen
Den 11.500 kvadratmeter store erhvervsfaglige skole ligger i Voss i hjertet af Fjord Norge og rummer 400 elever fordelt på seks erhvervsfaglige linjer. Klædt i træ - inde og ude - viderefører den ikke alene den lokale tradition med at bygge i træ. Den henter også inspiration i naturen. For med sine forskudte bygningslænger strækker den sig ud mod de naturskønne omgivelser, samtidig med at et fællestorv trækker landskabet dybt ind skolen.
Fra fællestorvet fordeler de erhvervsfaglige linjer sig forskudt i bygningslænger, hvor værksteder for blandt andet smede- og industriteknik ligger i direkte forbindelse med læringsrum til teoretisk fordybelse. Ifølge Strange er det et bevidst arkitektonisk greb med tanke på at skabe tværfaglig synergi og give eleverne en dybere forståelse for samspillet mellem teori og praksis - og i sidste ende klæde dem bedst muligt på til det arbejdsliv, som venter.