Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Brolæggere binder Aalborg sammen

Arkitektur | Af Emil Filtenborg | 18. apr. 2018 KL. 10:13

Belægninger er blevet brugt til at binde Aalborgs havnefront sammen med midtbyen. Foto: Emil Filtenborg.
99677_1
Pladsen ved Musikkens Hus er belagt med granit, cortenstål og hvid densiphalt. Foto: Emil Filtenborg.
99677_2
Langs Jomfru Ane Parken er der blevet lagt et granitmønster, der markerer byens begyndelse og skaber overgang fra havnens asfalt. Foto: Emil Filtenborg.
99677_3
Asfalt, granit. De samme materialer går igen på grænsen mellem by og havn. Foto: Emil Filtenborg.
99677_4
Foto: Emil Filtenborg
99677_5
Flere gader kræver stadivæk en kærlig hånd. Foto: Emil Filtenborg.
99677_6
Thomas Birket-Smith. Foto: Emil Filtenborg.
99677_7
Foto: Emil Filtenborg.
99677_8
Foto: Emil Filtenborg.
99677_9
Foto: Emil Filtenborg.
99677_10
Denne plads har vundet den Danske Lyspris. Foto: Emil Filtenborg.
99677_11
Foto: Emil Filtenborg.
99677_12
  • 99677_1
  • 99677_2
  • 99677_3
  • 99677_4
  • 99677_5
  • 99677_6
  • 99677_7
  • 99677_8
  • 99677_9
  • 99677_10
  • 99677_11
  • 99677_12

Aalborgs havnefront er gået fra at lægge plads til forfaldne pakhuse til at være et centrum for udendørsliv. Meget af det skyldes godt brolæggerarbejde.

AALBORG: Selv på en slukøret mandag med tåge, småregn og blæst er der liv på den fornyede havnefront i Aalborg. En lystfisker sidder på kajen og får sig en bajer, imens barnevogne og cykler kører forbi. I løbet af et år kommer der nu en million mennesker forbi havnen for at gå tur, bade i havnebadet, drikke øl i solen eller alt det andet, man kan, når vejret er med en.

Sådan var det ikke for blot 10 år siden, hvor Aalborg havn i højere grad var præget af byens cement-, sprit- og slagteindustri. Langs den 5 kilometer lange kaj lå forfaldne pakhuse og skæmmede billedet. Den gamle færgeterminal, der skibede folk til København, var lukket for længst, men ingen havde fjernet den store bygning.

citat start

- Det, der er det store forsøg, er at koble havnefronten og fjorden sammen med Aalborg midtby, og få skabt et område for alle byens beboere, der er egnet til ophold af forskellig art.

Thomas Birket-Smith, arkitekt og projektleder.

citat slut

Små byrum

Havnen lå for sig selv, afskåret af en firesporet vej med et hegn i rabatten. Det var på mange måder ikke et sted for uvedkommende. Man besluttede derfor, at havnen skulle bindes bedre sammen med midtbyen i et forsøg på at give borgerne mulighed for at bruge Limfjorden.

Dagens Byggeri har fået en rundvisning på havnen af Thomas Birket-Smith, der er arkitekt og projektleder for omdannelsen af Aalborg Havnefront.

- Det, der er det store forsøg, er at koble havnefronten og fjorden sammen med Aalborg midtby, og få skabt et område for alle byens beboere, der er egnet til ophold af forskellig art. Der er mange forskellige karakterer fra Jomfru Ane Parken, hvor der er mere livligt og mere aktivitet end henne ved for eksempel Utzon-centeret og Musikkens Hus. Det er vigtigt, at der er mange forskellige funktioner, siger Thomas Birket-Smith.

Især i arbejdet med belægninger, har man gjort meget for at binde det hele sammen og skabe små rum, der rummer forskellige muligheder.

Belægning, belægning, belægning

På strækningen fra Musikkens Hus ved Nordkraft og ned til Limfjordsbroen har man med belægninger forsøgt at skabe en glidende overgang fra havnefronten og ind i byen.

- Belægningerne har vi haft fokus på ved at forsøge at markere anvendelsen og karakteren af områderne. Belægningerne udstråler på den måde anvendelsen og karakteren af områderne, siger Thomas Birket-Smith.

Asfalten på kajen er blevet gemt, imens man arbejder med cortenstål for at bevare et råt look. De gamle jernbaneskinner ligger der ligeledes endnu, hvor de fungerer som både en gangsti, som cyklisterne helst ikke vil ind på og som assistance til svagtseende.

Cortenstålet går igen hele vejen ned forbi Utzon-centeret, hvor det bruges til skraldespande og som afmærkninger af stier, og til havnebadet ved Limfjordsbroen, hvor det udgør udsigtsposter og de depotrum og toiletter, der er nødvendige for havnens anvendelse.

Dyrere materialer mod byen

Som man forlader kajen og går mod byen, bliver materialerne løbende finere. Mod vejen tegnes kanterne med hvide og grå betonelementer, og sort og hvid granit bruges til at skabe en glidende overgang ned mod Nyhavnsgade. Det er den gade, der før skabte en mur mellem byen og havnen.

Langs Jomfru Ane Parken har den nu fået en belægning bestående af hvid og sort granit, som snor sig i et mønster, der er stjålet fra Copacabana.

Selve vejen er blevet lagt om til kun at have to spor nu, og en rabat i midten gør det nemt for den gående trafik at krydse. Når man kigger fra gågaden og ned ad de vinkelrette gader mod vandet, har man fjernet de bygninger og elementer, der stod i vejen, så der er skabt visuel kontakt med vandet.

Langs havnekajen har Aalborg Kommune udviklet mindre byrum. Jomfru Ane Parken og Havnebadet udgør en del, imens små torve og Utzon-centeret har deres egne liv. Det samme har Musikkens Hus egen plads.

Strækningen fra Musikkens Hus og til Limfjordsbroen står nu færdig. Arbejdet fortsætter nu på den anden side af broen - både på Aalborg-siden og på Nørresundbys del af havnen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Præmieret havn

Havnefronten er blevet præmieret flere gange.

To gange har den fået Aalborg Kommunes egen byplans-pris.

Det blev også til lysprisen i 2011.

Derudover har den vundet Vejprisen i 2011.

Og til sidst har den vundet Civic Trust Award i 2014.

Lignende artikler

  • Tre kandidater fundet til Brolæggerpris
  • Så blev der plads
  • Ringsted Kommune vinder Brolæggerprisen
  • 13 brolæggere er klar til virkeligheden
  • Tyskere godkender Femern
Se flere

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • Se video: Nu fyldes tunnelbassinerne med vand
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
  • Faglærer vinder Betonprisen: "Det er ikke kun den akademiske indsats, der er vigtig"
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook