Her bor arkitekten mellem egne værker
Arkitektur | Af Thomas Bech Hansen |
Arkitektens arbejde bliver mere intenst af at bo privat i det område, arkitekten leverer til, især når tegnestuen har tegnet et omdiskuteret højhus. Vi besøger Anders Kærsgaard, partner i Årstiderne Arkitekter, i Silkeborg.
Det summer af aktivitet i det store, åbne kontorlandskab, hvor Årstiderne Arkitekters Silkeborgafdeling holder til. Rammerne er rå beton og panoramavinduer. Som et nik til Papirfabrikken, der lå her engang. Og med vue til den by, virksomheden er med til at forandre de kommende år. Når partner Anders Kærsgaard sætter sig bag skrivebordet i 2020, vil udsigten således være forandret.
Godt greb om byen
Til den tid får han nemlig lov at betragte det 70 meter høje Papirtårnet, som Årstiderne Arkitekter har tegnet, og som kommer til at præge skylinen i den midtjyske købstad markant. Det er langt fra ligegyldigt, at resultatet kommer til at stå her, lige foran tegnestuen. Så gælder ude af øje, ude af sind ikke.
Saglige diskussioner er interessante. Men faren er, at man kommer til at lytte for meget til borgerne.
- Vi kunne sagtens nøjes med at styre sagerne fra et stort kontor i Aarhus. Men vi ved af erfaring, at det giver et godt greb om en by, når man er til stede lokalt. Et netværk er meget mere end otte timer på arbejde om dagen. Det handler om at interessere sig for en by og et område. Vores tilgang bliver mere intens, forklarer Anders Kærsgaard.
Han bor, ligesom mange af afdelingens ansatte, selv i Silkeborg. Og det giver yderligere en dimension.
- Det at man selv er borger i en by, at man bor her med sin familie, det betyder noget og det forpligter. Det gælder, uanset om vi snakker om mit forhold til at lave projekter i Silkeborg eller Mikkels (Mikkel Westfall, partner, Årstiderne Arkitekter i København, red.) til projekter på Nørrebro i København. Det giver en anden intensitet. Selvfølgelig har vi altid en professionel tilgang til at arbejde med arkitektur og byggeri, uanset hvor i landet det foregår. Men der er et eller andet, der smitter af på projektet, når du bor i byen og kender ånden i byen, tilføjer han.
Fare for at please
Interessen for Papirtårnet har da også været stor i Silkeborg. Om tre år skal det færdige byggeri efter planen skal stå færdig med 83 indflytningsklare lejligheder. Men allerede nu rager tårnet op i debatten, der synes delt mellem dem, der principielt er imod høje bygninger og dem, der hilser en moderne skyline velkommen. Tegnestuens tilgang er at lytte, men at professionalismen altid får overhånden, uanset hvilke vinde, der blæser i offentligheden.
- Saglige diskussioner er interessante. Men faren er, at man kommer til at lytte for meget til borgerne. At man gør for meget for at please den ene eller den anden grøft i diskussionen. Det kræver professionalisme at skære igennem. Det handler om at lave en ordentlig analyse af stedet og formålet og se igennem de særinteresser, der kan være i et projekt og så se på, hvordan det hænger sammen i forhold til byen, infrastrukturen og borgernes liv i byen, siger Anders Kærsgaard.
Principielt ser han ingen grænser for, hvor mange højhuse, der er plads til. For ham handler det om at håndhæve fagligheden og omfavne fremtiden uden fordomme.
- Det er umuligt at forudsige, hvordan byen udvikler sig. Det kan sagtens være, at byen kan formes af karakterfulde bygninger, der også er høje. Byggeri og arkitektur bør udvikle sig hele tiden og afspejle den tid, vi lever i. Man skal selvfølgelig drage historien ind i det, man foretager sig, og det har vi også gjort med højhusene. Men det er super spændende at introducere en ny typologi.
Horisonten bliver væsentlig
Aberdeen Asset Management begynder med byggeriet af Papirtårnet i første halvår 2018. Så kan Anders Kærsgaard og kollegaerne følge udviklingen dag for dag. Etage for etage. Og det er netop det, der sker, når strukturen flytter sig fra landjorden, der fascinerer partneren i Årstiderne Arkitekter.
- Højhuse har nogle helt specielle drivere. De første fem-seks etager har fortsat en forbindelse til det, der foregår på jorden. Der kommer en anden optik, når vi bevæger os højere op. Du kommer op over trækronerne og får et andet udsyn. Her bliver horisonten væsentligere end de nærme omgivelser.