Facebook bruges aktivt af byggebranchen
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Men det er ikke nok at oprette en profil. Man skal bruge tid og energi på at følge den. Ellers kan det give bagslag.
Ifølge Danmarks Statistik er 52 procent af virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen på de sociale medier som eksempelvis Facebook, og det er den største stigning i alle brancher i forhold til året før.
Andreas Fernstrøm, der er analysechef i Dansk Byggeri, siger til Dagens Byggeri, at også virksomhederne i byggebranchen vil møde kunderne der, hvor de er:
Det kan være både berettiget og uberettiget, at man udsættes for en shit-storm. Det er en risikofaktor ved at være på Facebook.
Analysechef Andreas Fernstrøm
Dansk Byggeri
- En stor del af danskerne er på de sociale medier på den ene eller anden måde, og så kan man ved at være på eksempelvis Facebook bruge det som ren og skær reklame. Men byggevirksomhederne bruger også mere professionelle medier som eksempelvis LinkedIn, der blandt andet bruges til rekruttering af medarbejdere, siger han.
Pas på shit-storm
Analysechefen erkender, at der ved at bruge de sociale medier bevidst i markedsføringen også kan være en vis risiko, hvis man kommer til at begå fejl:
- Vi har alle hørt det nye danske ord shit-storm, der ofte florerer omkring virksomheder, der måske har gjort i nælderne. Det kan være både berettiget og uberettiget, at man udsættes for en shit-storm. Det er en risikofaktor ved at være på Facebook. Men de fleste har efterhånden lært, at skal de bruge en håndværker, googler de og tjekker på den måde oplysningerne om virksomheden. Så selv om en virksomhed ikke er på Facebook, kan man alligevel finde anmeldelser af, om de er gode eller dårlige, forklarer han.
Kan ende ubehageligt
Andreas Fernstrøm ser generelt en større bevidsthed i byggebranchen om begrebet kommunikation, og han betragter en god rating på nettet som et supplement til mund-til-mund metoden:
- Man skal gøre sig klart, at går man på de sociale medier, skal der også afsættes tid og energi til det. Det nytter ikke noget bare at have en side, som er oprettet i 2014, og så har man ikke været inde på den siden. Så ved man ikke, hvad der sker. Vi har eksempler, hvor virksomheder har løftet et socialt ansvar ved eksempelvis at ansætte flygtninge og skriver om det på Facebook, hvor der efterfølgende skrives ubehagelige kommentarer på deres facebookprofil. Så selv om man måske umiddelbart mener at have en vinderhistorie, så kan det ende ubehageligt ud i øjnene på nogle mennesker, slutter Dansk Byggeris analysechef.