Kastrup igangsætter milliardudbygning
Byggeri | Af Torben Jastram |
Lufthavnen vil over de kommende år investere mere end 1,2 millarder kroner i et par store udvidelsesprojekter.
Med 850 millioner kroner til første fase af en helt ny finger med flere pladser til fly og nye ruter, og 390 millioner kroner til en fordobling af det travle passagerområde efter sikkerhedskontrollen er der sat yderligere fart på udbygningen af Københavns Lufthavn
De to nye projekter betyder endnu flere byggekraner i lufthavnen, når flere end 1.000 byggearbejdere og teknikere i de kommende tre år skal skabe mere plads fly og passagerer.
... jeg kan garantere, at vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse generne ...
Administrerende direktør Thomas Woldbye og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen igangsatte i dag de to store projekter ved et arrangement i Københavns Lufthavn.
Mere plads til gode rejseoplevelser
- Det første vores passagerer kommer til at mærke er investeringen på 390 mio. kroner i at skabe mere plads til rejsen i det travle område efter sikkerhedskontrollen, fortæller Thomas Woldbye.
Området mellem Finger A og B fordobles med 4.000 kvadratmeter. Det sker ved at opføre en helt ny bygning foran den eksisterende, og derefter bygge dem sammen. Byggeriet er færdigt omkring sommeren 2018.
- Vi gør gangarealerne bredere, så der er bedre plads, når man skal ud til sit fly. Dertil etablerer vi et nyt legeområde, flere siddepladser og flere stik til opladning. For syv ud af 10 passagerer er mulighederne for shopping og gode spisesteder afgørende for den gode rejseoplevelse - og det lytter vi til, så derfor bygger vi også 28 nye butikker og spisesteder. Vi er allerede godt i gang med at finde det helt rigtige udvalg, så der er noget for en hver smag og pengepung, siger Thomas Woldbye.
Bygger helt ny finger
- Bygningen af en helt ny Finger E er et af de største byggeprojekter i nyere tid. Når fingeren er færdigudbygget, vil den kunne huse i alt 10 gates til de store fly og 20 til de mindre fly på de europæiske ruter - et meget stort byggeri til omkring tre milliarder kroner. I dag har vi sat spaden i jorden på den første fase af byggeriet, som alene koster 850 millioner. Med den fase får vi de første 22.000 kvadratmeter og syv gates til flyene, siger Thomas Woldbye.
Den første fase af Finger E skal stå klar i 2019. Men det slutter ikke her. Som led i den samlede Expanding CPH plan om fremtidens lufthavn med plads til 40 millioner passagerer, samt flere fly og nye ruter, planlægges allerede yderligere faser af den nye finger.
Byggeri vil kunne mærkes
Hvor bygningen af den kommende Finger E foregår et sted i lufthavnen, hvor hverken passagerer eller fly påvirkes, så vil udbygningen af det travle passagerområde mellem Finger A og B kunne både ses og mærkes.
- Vi opsætter effektive byggevægge for at skærme af og begrænse støj og andre gener for vores passagerer og medarbejdere. Vi opsætter ovenlysvinduer og forsøger at begrænse det mest støjende arbejde til om natten. Omkring december i år rykker byggeaktiviteten ind i det nuværende område. Det sker, når den nye 4.000 kvadratmeter tilbygning kan sluttes sammen med den eksisterende. Desværre kan vi ikke bygge noget så omfattende midt i lufthavnen, uden det i et vist omfang kan mærkes af passagererne, men jeg kan garantere, at vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse generne - og jeg kan godt love, at det nye område er værd at vente på. Målet er, at være klar til åbning i sommeren 2018, siger Thomas Woldbye.