Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Omkostninger dobbelt så store ved trafikdrab

Erhverv | Af Dan Bjerring | 16. dec. 2016 KL. 09:00

- Vi har længe peget på, at det kan betale sig at vedligeholde vejene, siger administrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundal. Foto: Colourbox.
93068_1
Hør interviewet med Anders Hundahl.
audioBackdrop
  • 93068_1
  • Play
    audioBackdrop

Vedligehold af vejene kan være med til at forebygge uheld, lyder det fra branchedirektør.

Ifølge en opgørelse fra Transportministeriet er de samlede omkostninger pr. trafikdræbt cirka 17,3 millioner kroner, og de omkostninger, der er forbundet med "alvorlig tilskadekomst" og "lettere tilskadekomst" er henholdsvis cirka 2,96 millioner kroner og cirka 450.000 kroner.

Men ny forskning tyder på, at omkostningerne ved alvorlige færdselsuheld reelt er dobbelt så store, som hidtil antaget. Derved er den potentielle samfundsmæssige gevinst ved at forebygge trafikuheld tilsyneladende større end hidtil antaget.

Det viser en analyse foretaget af blandt andre post.doc Kira Janstrup fra DTU. Hun mener blandt andet, at vejes vedligeholdelsestilstand har betydning for forekomsten af alvorlige færdselsuheld.

Delanalyser

Administrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundal siger, at analysen kan bruges til at vise, hvor det er mest samfundsøkonomisk og fornuftigt at vedligeholde vejene.

- Vi har længe peget på, at det kan betale sig at vedligeholde vejene. Nu har vi sammen med Sikre Veje i to og et halvt år valgt at finansiere en post.doc. ved DTU, der kan vise, hvor det er mest fornuftigt at bruge pengene. Der vil undervejs komme nogle delanalyser, og de første delanalyser viser to ting. For det første at de samfundsmæssige omkostninger ved en dødsulykke reelt koster i størrelsesordenen 34 millioner kroner, mens en alvorlig ulykke koster seks millioner kroner, siger Anders Hundal til Dagens Byggeri.

Grupperede uheld

Analysen peger også på, at der ikke nødvendigvis er en lineær sammenhæng mellem vejenes tilstand og de skønnede udbedringsomkostninger. Selv om de mest skadede veje er de farligste, behøver de ikke at være de dyreste at udbedre.

Anders Hundal forventer, at offentliggørelsen af yderligere resultater blandt andet vil indgå i de valgmøder, som Asfaltindustrien traditionelt holder i forbindelse med det kommende kommunevalg den 21. november næste år.

I forbindelse med analysen har DTU grupperet de uheld, hvor forhold vedrørende vejen var registreret som en uheldsfaktor - de uheld, der lignede hinanden mest, kom i samme gruppe. Analysen var baseret på data fra Århus Kommune og omfattede dels politiregistrerede uheldsdata og dels belægningsdata fra Vejdirektoratet for perioden 2010-2015.

Kvalificeret prioritering

Belægningsdata indeholder information om vejens tilstand og vedligeholdelse herunder skadestype og estimerede reparationsudgifter samt et skadespoint på en skala fra 1-9. Er skadespointet over 3, betragtes skaden som alvorlig.

Tilsvarende viste analysen, at de to grupper af uheld, der indeholdt den største andel af dødsulykker, primært indeholdt uheld, der var sket på veje med et højt skadespoint og således var i dårlig stand.

Ifølge forskerne tyder resultaterne på, at man baseret på en kombination af viden om vejenes tilstand, de skønnede udbedringsomkostninger samt uheldsforekomst og alvorlighedsgrad vil kunne kvalificere prioriteringen af infrastrukturforbedringer, så man opnår mest trafiksikkerhed for pengene.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Budgetlægningsfejl koster milliarder af skattekroner
  • Asfaltindustrien: Vi er klar
  • Her er Dansk Vejforenings ønskeliste
  • Hellere veje end flere erhvervskoordinatorer
  • "Vi skal have mere asfalt"
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 26
  • A. Enggaard skal bygge Norlys' nye hovedsæde i Aalborg
  • Ny økonomichef skal bidrage til væksten i Palsgaard Spær
  • Ny salgsdirektør skal løfte Rockfon
  • Loop bygger fremtidens demensvenlige bolig-loop i Island
  • Roskilde-entreprenør vinder stor jordopgave i ny Hillerød-bydel
  • Tårnhøje byggesagsgebyrer - for mange kommuner leverer ikke varen!
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook