Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

- En almindelig udvikler ville aldrig gøre som os

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 20. jul. 2016 KL. 08:44

Som navnet antyder, er Blox opbygget som en masse kasser, der er sat sammen og oven på hinanden. Udformningen giver naturlige terrasser øverst i byggeriet. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
90741_1
Projektchef Peter Fangel Poulsen blev ansat til at stå for opførelsen af Blox-projektet, der har været ti år undervejs og skal stå færdigt i 2017. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
90741_2
Ifølge Realdania har det koster et trecifret millionbeløb at opføre Blox hele vejen rundt om Christians Brygge, der skærer sig midt igennem bygningen. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
90741_3
Blox opføres hele vejen rundt om Christians Brygge, og trafikken står ikke stille under byggeriet. Der er anlagt en lyddæmpende membran under asfalten, så trafikken ikke forplanter sig i det store hus. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
90741_4
Øverst i byggeriet etableres der lejligheder, der alle får terrasser med udsigt ud over København. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
90741_5
Blox beklædes med glas og bliver transparent både indvendigt og udvendigt. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
90741_6
  • 90741_1
  • 90741_2
  • 90741_3
  • 90741_4
  • 90741_5
  • 90741_6

Milliardprojektet Blox på Københavns havnefront skal stå færdigt næste år. Forud vil ligge en kompleks byggeproces, hvor Realdania ikke er gået efter de nemme løsninger.

Bilisterne på Langebro har de sidste tre år kunnet se et unikt byggeri rejse sig på den nordlige havnefront. Det er Realdanias Blox-projekt, der som navnet antyder giver indtryk af at være opført af blokke, der er stablet forskudt oven på hinanden.

Realdania har arbejdet på projektet i ti år, og med et budget på over en milliard kroner lægger projektchef Peter Fangel Poulsen ikke skjul på, at de 28.000 kvm udgør Realdanias største byggeprojekt til dato - og også det mest komplicerede.

- I Blox har vi presset fem af de ti etager ned under jorden, og det er naturligvis enormt dyrt og risikofyldt at bygge på den måde. En almindelig udvikler ville aldrig gribe et projekt an på denne måde, men vi var af den opfattelse, at den fantastiske beliggenhed også betød, at grunden skulle bruges til noget helt specielt, siger Peter Fangel Poulsen, som fortæller, at der var to problematikker, der var med til at definere udformningen af Blox.

Allerførst var der den tungt trafikerede Christians Brygge, som byggeriet på en eller anden måde skulle skræve hen over. Dernæst tænkte man meget over Søren Kierkegaards Plads, der ligger som et stort, åbent område mellem byggeriet og Den Sorte Diamant.

Placeringen vigtig

- Vi har placeret Blox så tæt ved Søren Kierkegaards Plads som muligt for at skabe en tredje "væg" til pladsen. Søren Kierkegaards Plads har aldrig rigtig været en succes, blandt andet fordi den bare flyder ud i havnen og virker alt for stor. Det har været temmelig afgørende for placeringen af Blox, at huset også løste en bymæssig udfordring på pladsen, og det tror vi, at det kommer til. Nu får pladsen en afgrænsning, som vil betyde meget for oplevelsen af pladsen, siger Peter Fangel Poulsen.

Foruden placeringen af Blox i forhold til nabopladsen var også husets placering i højden noget, som Realdania havde tænkt mange tanker omkring.

- Vi havde fra starten en ide om, at huset skulle bygges både under og over vejen, men det var i samarbejde med arkitekterne, at vi besluttede at bygge huset så langt ned i jorden. Underføringen, der giver borgerne adgang til havnen gennem huset og under vejen er en løsning, der står i et trecifret millionbeløb. Den har vi valgt for at der skulle være nem adgang til havnen gennem Blox - det har været vigtigt for os, siger Peter Fangel Poulsen.

Fravalgte konkurrence

Realdania fravalgte tidligt i processen at afholde en arkitektkonkurrence og valgte i stedet at afholde en interviewkonkurrence, som fra dansk side havde deltagelse af blandt andet 3XN og Lundgaard & Tranberg Arkitekter. Men det blev hollandske OMA, der løb med opgaven.

- Huset ligger i et meget sammensat område med meget historie, og OMA var bedst til at forstå projektet. Vi valgte en interviewkonkurrence, fordi der nogle gange sker det i arkitektkonkurrencer, at arkitekterne tegner sig for langt, så projektet efterfølgende skal justeres. Vores tilgang var i stedet, at vi gennem vores interviews prøvede at skabe endnu mere forståelse mellem os og arkitekterne. Vi vil gerne have stor indflydelse på byggeriet, og det synes jeg også, at vi har fået, siger Peter Fangel Poulsen, som dog på et tidspunkt også måtte erfare, at projektet måtte justeres ret kraftigt.

Det skete, da Københavns Kommune i forbindelse med lokalplanen ønskede projektet rykket fem meter nærmere havnen ? hvilket i praksis ville sige ud over havnen ? for at sikre en mere historisk tilpasning til området.

- Det var jo en kæmpe ændring af projektet, og generelt var det også en meget lang lokalplanproces, som tog 22 måneder at nå igennem, siger Peter Fangel Poulsen.

Han har kontor i Realdanias ejendom ved Frederiksholms Kanal lige ved side af kæmpebyggeriet. Så kan han være på byggepladsen på et øjeblik. Det samme kan arkitekterne fra OMA, der også er til stede i hovedstaden.

- OMA har seks-syv folk her i København. Man er nødt til at være her, hvis man skal samarbejde med os, siger Peter Fangel Poulsen.

Flere forbindelser

Da finanskrisen ramte, genovervejede Realdania projektet, og bestyrelsen valgte at holde fast ved projektet, og da krisen også betød, at det blev 15-20 procent billigere at bygge, bad bestyrelsen om et endnu mere ambitiøst projekt, hvor der blev skabt bedre forbindelse til lokalområdet, hvilket er baggrunden for, at der også opføres en cykel- og gangbro over havnen, lige som gangbroen over Frederiksholms Kanal, der er opført som et forsøg, også kan blive en permanent løsning, hvis den viser sig at fungere godt i området.

Blox? hovedfunktion bliver at huse Dansk Arkitektur Center, men bygningen vil derudover også komme til at indeholde en restaurant, en café, et fitnesscenter og innovations- og vækstprogrammet Bloxhub samt et fuldautomatisk p-anlæg i tre etager med plads til 350 biler. Valget af et fuldautomatisk p-anlæg betyder, at antallet af parkeringspladser næsten er fordoblet sammenlignet med et anlæg, hvor man selv kører ind og finder en plads. Ydermere etableres der efter ønske fra Københavns Kommune 22 boliger på øverste plan.

- De bliver cirka på 110 kvm, og husets form med mange blokke giver mange naturlige terrasser til lejlighederne, som vil blive udlejet, når huset står klart, siger Peter Fangel Poulsen, som ikke lægger skjul på, at der er tale om eksklusive lejemål.

Transparent hus

Hele huset pakkes ind i glas og bliver dermed transparent - både inde og ude. Når man befinder sig inde i Blox kan man derfor se, hvad der sker andre steder i huset. Derudover vil Realdania gerne bruge huset til at aktivere det byrum, der ligger på indersiden af huset.

- En havn er et barsk og nogle gange forblæst miljø, og vi tror, der kan være stor værdi i at være skærmet lidt af huset, fordi det giver nogle andre muligheder for at opholde sig på pladsen på indersiden af huset. Der kommer en restaurant i stueetagen, der skal være med til at aktivere pladsen, og derudover opfører vi også en legeplads, siger Peter Fangel Poulsen, der også fortæller, at der opføres to boldbure på ydersiden af huset i 2. sals højde med udsigt til henholdsvis pladsen og vandet.

Håndværkerne er i fuld gang inde i Blox, og huset skal efter planen stå færdigt i 2017, og indtil da gælder det ifølge Peter Fangel Poulsen om at fastholde energien her tre år inde i byggeprocessen.

- En af de største udfordringer er at fastholde momentet, så vi ikke går i stå. Det er et stort projekt, og det skal hele tiden drives videre. Det er spektakulært og sjovt at bygge. Men det er ikke nemt at have med at gøre, siger Peter Fangel Poulsen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Storprojekt når midtvejspunkt
  • Tre hold kæmper om Silkeborgs havnefront
  • DAC-udstilling kaster nyt lys over fremtidens bolig
  • Festlig åbning af BLOX
  • Fem års BLOX-byggeri på godt tre minutter
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 26
  • A. Enggaard skal bygge Norlys' nye hovedsæde i Aalborg
  • Ny økonomichef skal bidrage til væksten i Palsgaard Spær
  • Ny salgsdirektør skal løfte Rockfon
  • Loop bygger fremtidens demensvenlige bolig-loop i Island
  • Roskilde-entreprenør vinder stor jordopgave i ny Hillerød-bydel
  • Tårnhøje byggesagsgebyrer - for mange kommuner leverer ikke varen!
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook