Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Tidligere S-minister: En Kattegatforbindelse kan fås med minusrente

Politik | Af Dan Bjerring | 25. apr. 2016 KL. 10:16

Samsø indgår i den linjeføring, som Kattegatkomitéen ønsker, når det gælder en fast forbindelse over Kattegat. Foto: Colourbox.
89476_1
Hør interviewet med Jens Kampmann
audioBackdrop
  • 89476_1
  • Play
    audioBackdrop

Komitéen for en fast forbindelse over Kattegat ønsker en ordentlig driftsøkonomisk og finansiel analyse, og derefter en samfundsøkonomisk analyse.

Kattegatkomitéen, der arbejder for en fast forbindelse over Kattegat via Samsø, holder i dag en konference, hvor der vil blive præsenteret et regnestykke, som ikke helt svarer til det, regeringen har fremlagt.

Formanden for Kattegatkomittéen, Jens Kampmann, siger til Dagens Byggeri, at han håber, at konferencen vil kunne præsentere et politisk flertal, der vil fortsætte analysearbejdet.

citat start

Der er en eller anden forskrækkelse ved de store tal i stedet for at stille de rigtige spørgsmål - kan det betale sig trods anlægsomkostningerne? Er det samfundsøkonomisk forsvarligt? De spørgsmål bliver ikke stillet.

Jens Kampmann

Formand, Kattegatkomitéen

citat slut

- Vi er ikke tilfredse med den foreliggende analyse. Den har efter min mening betydelige mangler. Først og fremmest omkring trafiktallene, som baseres på en Landstrafikmodel, som har vist sig ikke at fungere. Vores foreløbige beregninger viser en meget stor samfundsøkonomisk rentabilitet. Vi ønsker derfor at få en ordentlig driftsøkonomisk og finansiel analyse og derefter en samfundsøkonomisk analyse. Sidst, men ikke mindst, en opgørelse over "hvis ikke" - hvad vil der være af omkostninger, hvis ikke man får Kattegatforbindelsen, forklarer Jens Kampmann.

Hvorfor vente?

Han peger på, at uden en Kattegatforbindelse kommer der investeringer i udbygningen af veje og broer, og at det skal holdes op mod de godt og vel 100 milliarder kroner, som en Kattegatforbindelse vil koste.

Men hvorfor vente, hvis det er så god en forretning? Det spurgte Dagens Byggeri om.

- Vi skal først overbevise transportministeren, som har stoppet analysearbejdet. Der er en eller anden forskrækkelse ved de store tal i stedet for at stille de rigtige spørgsmål - kan det betale sig trods anlægsomkostningerne? Er det samfundsøkonomisk forsvarligt? De spørgsmål bliver ikke stillet. I dag er det så billigt at låne pengene, at det kan gøres til minusrente. Det kan også lade sig gøre med en Kattegatforbindelse, slutter Jens Kampmann, der fortsat er optimist, men også erkender også, at "det er træls".

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Flertal vil slå åben dør ind
  • Regeringen kan blive tvunget til at kigge på Kattegat-forbindelse igen
  • Kattegat-kampen fortsætter
  • Kattegatkomitéen: Analyse er baseret på fejlagtige tal
  • Transportministeren: Regeringen dropper Kattegatforbindelsen
Se flere

Sponserede artikler

  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
  • Badekabiner med lavt klimaaftryk til grønne byggerier fra DKbad
  • Vil gøre bæredygtighed transparent
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 26
  • A. Enggaard skal bygge Norlys' nye hovedsæde i Aalborg
  • Ny økonomichef skal bidrage til væksten i Palsgaard Spær
  • Ny salgsdirektør skal løfte Rockfon
  • Loop bygger fremtidens demensvenlige bolig-loop i Island
  • Roskilde-entreprenør vinder stor jordopgave i ny Hillerød-bydel
  • Tårnhøje byggesagsgebyrer - for mange kommuner leverer ikke varen!
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook