Cepos: Skolernes ansvar at skaffe praktikpladser
Erhverv | Af Dan Bjerring |
Trepartsforhandlingerne bør ifølge Cepos give skolerne større ansvar for at skaffe praktikpladser i stedet for at straffe erhvervslivet, som Socialdemokraterne har forslået.
Mens der fra ikke mindst de mindre håndværkervirksomheders side lyder ros til forslag om at belønne de virksomheder, der uddanner lærlinge, så advarer den borgerlig-liberale tænketank CEPOS mod at øge tilskuddet eller indføre en præmieringsordning.
Direktør Martin Ågerup peger på, at da praktik er en integreret del af uddannelsesforløbet, er det mest naturlige, at det er erhvervsskolerne, som har ansvaret for, at deres egne elever kommer i praktik.
Virksomheder skal tage elever ind, fordi de selv kan se et perspektiv i det, ikke fordi de ellers bliver straffet.
Martin Ågerup
Direktør, Cepos
Han understreger, at virksomhederne er "kunden", og at erhvervsskolernes opgave er at uddanne og forberede deres elever, så de bliver attraktive for virksomhederne:
- Virksomheder skal tage elever ind, fordi de selv kan se et perspektiv i det, ikke fordi de ellers bliver straffet. Det giver et godt praktikforløb, hvor eleven får lært mest muligt. At gøre det at tage elever ind til en sur pligt er ikke vejen frem, og det løfter ikke erhvervsuddannelsernes kvalitet og omdømme, siger Martin Ågerup.
Skader erhvervslivet
Han advarer over for Dagens Byggeri mod at hæve tilskuddet til praktikplader ved at hæve skatten på de øvrige medarbejdere:
- Det vil skade erhvervslivet og sænke lønningerne. Det er mærkeligt, at fagbevægelsen støtter det. De tekniske skoler blev oprettet af erhvervslivet, fordi der var brug for dem. Men nu er de overtaget af staten og har et monopol på driften. De har placeret sig for langt væk fra erhvervslivet. Det, de leverer, er åbenbart ikke godt nok, når virksomhederne ikke vil have eleverne i praktik. Samtidig har vi meget høje - for høje - elevlønninger i Danmark. Det vigtigste for eleverne er ikke høje lønninger, men at komme ud på en rigtig arbejdsplads og hente noget erfaring. Eleverne skal ud et sted, hvor der er brug for dem, og hvor de er velkomne, understreger Martin Ågerup.
Aktør viser vejen
Han efterlyser, at de tekniske skoler tager en dialog med virksomheder, som ikke tager elever, om årsagen til, at de ikke vil have lærlinge.
- Vi kender det fra efteruddannelsesområdet, hvor de offentlige voksenuddannelser ikke gør ret meget for, at deres elever bagefter får et arbejde. Til gengæld er der en privat aktør, Dekra, der har lavet en jobgaranti, som de opfylder. De har skaffet tusindvis af arbejdsløse i job ved at kontakte virksomhederne direkte, siger Martin Ågerup.
Tilskyndelse
Han foreslår direkte, at taxameteret bør være afhængigt af, om den enkelte elev kommer i praktik:
- Det giver skolen en tilskyndelse til at være i tæt dialog med virksomheder og finde ud af, hvad der skal til for at få det nødvendige antal praktikpladser samt få flere virksomheder til at se fordelene ved at tage flere elever. At forhøje AUB-bidraget er uhensigtsmæssigt og et brud på skattestoppet og dermed også på regeringsgrundlaget. Skolerne kan også sætte skub i de elever, der selv er lidt sløve eller opgivende, når det gælder om at finde praktikplads - måske fordi de ikke har så god opbakning hjemmefra. Endelig kan skolerne hjælpe elever med at finde praktikpladser i andre egne af landet, hvor det kan være svært for den enkelte elev at finde egnede virksomheder, slutter Martin Ågerup.