V: Desperat satsning på kollektivtrafik er for dyr
Politik | Af Dan Bjerring |
Venstre ønsker bedre balance i trafikale investeringer mellem kollektiv trafik og vejnettet.
22,6 milliarder kroner årligt. Så meget vil det koste, hvis bare 20 procent af de danske bilister skal flyttes fra bil til offentlig transport på jernbanenettet. Det viser et notat fra Transportministeriet, hvor omkostninger forbundet med både miljø, klima, støj, uheld og trængsel er medregnet.
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen har aldrig lagt skjul på, at han ville prioritere mere til fordel for vejnettet i forhold til i dag, hvor den offentlige transport har været meget højere prioriteret. Derfor mener han, at det er på høje tid at tage et opgør med den forrige regerings alt for snævre fokus på offentlig transport på bekostning af bilisterne.
- De røde partier har i alt for lang tid insisteret på at tegne et billede af, at den kollektive trafik er et ubetinget gode for samfundet. Men det er ganske enkelt forkert. For man skal huske på, at de danske bilister i høj grad bidrager til statskassen med flere milliarder kroner - blandt andet i form af brændstofafgift, vægtafgift og grøn ejerafgift. Og det er jo penge, som vi blandt andet bruger til at investere i alt lige fra sygehuse til kollektiv trafik, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Lyt til borgerne
Han siger til Dagens Byggeri, at det nu er dokumenteret, at politikerne skal lytte mere til erhvervslivet og borgerne, der opfordrer til mere fokus på vejnettet.
- Det er nu dokumenteret sort på hvidt, at det koster svimlende summer, hvis vi desperat vil lokke bilisterne væk fra bilerne og over i den kollektive trafik. Skinnebåren trafik er både dyrt i anlæg og i drift. Det er ingen overraskelse, men nu ved vi, hvad det koster. Det betyder ikke, at vi skal satse ensidigt på vejene, men vi skal føre en mere balanceret investeringspolitik med vejene i højsædet. Vi skal håndtere nogle hængepartier, så snart vi har pengene til det, siger Venstres transportordfører.
Nødvendige projekter
Han henviser til en række nødvendige vejprojekter - Fynske Motorvej, Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejen, Frederikssundsmotorvejen, Østjyske Motorvej mellem Aarhus og Skanderborg og Rute E26 mellem Aarhus og Viborg.
- Det er alle projekter, som ligger klar til at blive finansieret. Det samme gælder omfartsveje, så der er rigeligt at gå i gang med, slutter Kristian Pihl Lorentzen.