Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

København har sat ind over for udskældt byggesagsbehandling

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 5. apr. 2016 KL. 14:12

På grund af stor utilfredshed med byggesagsbehandlingen har København nu etableret et dialogteam, der skal højne tilfredsheden med sagsbehandlingen. Foto: Colourbox.
89210_1
  • 89210_1

Sidste år var 42 procent af kunderne utilfredse med byggesagsbehandlingen i København. Nu er et dialogteam i færd med at rette op på skaden.

Efter en kundetilfredshedsundersøgelse sommeren 2015 viste at, at 42 procent af byggesagskunderne i København var utilfredse med den service, de modtog, har Teknik- og Miljøforvaltningen iværksat en række tiltag, der skal løfte kundetilfredsheden og forbedre servicen. Det første, der skete, var, at Center for Bygninger oprettede et dialogteam pr. 1. oktober 2015. Allerede nu viser en stikprøveundersøgelse, at dialogteamet er en succes. Kunderne er glade, medarbejderne er glade, og resultatet er over al forventning. Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Kundetilfredshedsundersøgelsen fra 2015 viste, at kunderne dels ønskede sig kortere sagsbehandlingstider, men derudover ønskede de også nemmere at kunne komme i kontakt med kommunen og få faglig rådgivning og sparring om deres byggesager. Formålet med dialogteamet er netop at give kunderne en hurtig indgang, hvor de kan få afklaret de mest basale spørgsmål om deres projekt og blive hjulpet til at komme rigtigt i gang med ansøgningsprocessen.

citat start

Vi skal stadig arbejde med vores servicekultur generelt i Center for Bygninger. Vores mål er, at kundetilfredsheden skal løftes, så mindst 80 procent af kunderne er tilfredse med vores byggesagsbehandling.

Steffen Mark Jensen

Centerchef, Center for Bygninger

citat slut

Hurtig afklaring

Stikprøveundersøgelsen viser, at både kunder og byggesagsbehandlere oplever dialogteamet som en succes. 79 procent af de byggesager, som bliver vendt i dialogteamet, ender med en straksafklaring og yderligere 10 procent får en afklaring senest dagen efter. Dermed bliver en masse fejl og misforståelser ryddet af vejen med det samme.

Dialogteamet er bemandet med både administrative og tekniske byggesagsbehandlere, og kombinationen af de to faggrupper sikrer ifølge Københavns Kommune, at der sker en faglig vidensdeling, som er med til at løfte kvaliteten i den samlede sagsbehandling. Sagsbehandlerne passer på skift vagten i dialogteamet, hvor telefonopkaldene fra kunderne er den primære arbejdsopgave.

Mere tilgængelige

- Jeg synes, det er rigtig godt, at vi med dialogteamet er blevet mere tilgængelige. Jeg oplever, at det har gjort byggesagsbehandlingen mere menneskelig. Vi får mange positive tilkendegivelser som "Nej, hvor er det dejligt at tale med et menneske" og "Fedt, at man kan få svar så hurtigt". Samtidig er det en aflastning for vores kolleger, som tidligere fik de her telefonopkald viderestillet, mens de var i gang med andre opgaver, siger arkitekt og byggesagsbehandler Solveig Sigurdardóttir fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Ud over dialogteamet arbejder Center for Bygninger samtidig på en række andre tiltag, som blev sat i værk som følge af kundetilfredshedsundersøgelsen, og som skal sikre, at byggesagsbehandlingen i København bliver mere effektiv, forudsigelig og løsningsorienteret.

- Det er selvfølgelig godt at kunne konstatere, at vores dialogteam er en succes. Men vi skal stadig arbejde med vores servicekultur generelt i Center for Bygninger. Derfor er vi også i fuld gang med de øvrige tiltag, som skal implementeres over et længere stræk. Vores mål er, at kundetilfredsheden skal løftes, så mindst 80 procent af kunderne er tilfredse med vores byggesagsbehandling, siger centerchef Steffen Mark Jensen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • København genundersøger tilfredshed med byggesager
  • SMVdanmark: Københavns Kommune sylter byggesagsbehandlingen
  • Ventetiden på byggesager stiger stadig
  • Timer for 50 millioner bogført på fiktive anlægsprojekter i Københavns Kommune
  • København kan godt rumme 100.000 flere og stadig være klimavenlig
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook