Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nyt angreb mod letbaneløsning

Erhverv | Af Dan Bjerring | 4. apr. 2016 KL. 15:44

Det har skabt stort røre om den københavnske letbaneløsning, at der nu fra flere sider er sat spørgsmålstegn ved økonomien bag projektet. Visualisering: Hovedstadens Letbane.
89192_1
  • 89192_1

Det har skabt stort røre om den københavnske letbaneløsning, at der nu fra flere sider er sat spørgsmålstegn ved økonomien bag projektet.

Først var det en efter sigende COWI ansat, Torben Pedersen, der mente, at projektet bliver langt dyrere end først antaget, og nu er det en akademiingeniør, Nils Peter Astrupgaard fra Lyngby, der peger på, at COWI-rapporten fra 2010, ligesom beslutningsgrundlaget for letbanen, er forældet.

Han skriver til transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt, at nye letbaner på gummihjul er etableret siden 2010 og til marginale omkostninger - helt ned til 0,1 milliarder kroner i forhold til COWI rapportens BRT omkostninger på 2,35 milliarder kroner og/eller letbane omkostninger på 4,0 milliarder kroner.

citat start

Malmø er nærmest danske tilstande, og her kunne 17 kilometer prioriterede busbaner med stationer anlægges for 66 millioner svenske kroner.

Nils Peter Astrupgaard

citat slut

Rivende udvikling

Han peger på, at der siden COWI-rapporten er sket en rivende udvikling på området letbaner på gummihjul:

- Foreløbigt op til 25 meter lange flerleddede vogntog med eltraktion - hybrid - i egne baner med trafikprioritering. Der er tilgængelige flerårige data vedrørende anlægsomkostninger samt de imponerende trafikspring på mellem 20 procent og 40 procent flere påstigere til kollektiv trafik, som disse anlæg har medført. Malmø er nærmest danske tilstande, og her kunne 17 kilometer prioriterede busbaner med stationer anlægges for 66 millioner svenske kroner. Et beløb som med samme standard kan skaleres til danske forhold ved 27 km Ring 3 tracee, hvilket resulterer i et muligt minimumsanlægsbudget for en tilsvarende løsning i Ring 3 på 0,1 milliarder danske kroner, oplyser Nils Peter Astrupgaard.

Dyrere løsning

En noget dyrere løsning er baseret på Movia's +WAY etableringsomkostninger blandt andet i Nørre Alle på 130 millioner kroner eller 26 millioner kroner pr. kilometer:

- Med dette udgangspunkt kan en samlet pris for +WAY/Letbane på gummihjul for 27 kilometer i Ring 3 estimeres til 0,7 milliarder kroner, hvilket fortsat er et attraktivt prisgrundlag for denne højklassede trafikløsning, som også giver hurtigere transport end med letbanen, oplyser han videre.

I dag gennemfører busrute 330E ruten ad Ring 5 minutter hurtigere end den kommende letbane:

- Det kan undre, at Venstre kan se alle fordele i, at Aalborg ikke får en letbane, men i stedet får en letbane på gummihjul. Hvorfor skal Ring 3 ikke have de samme fordele, så højklasset trafik kan være en realitet om to år - i stedet for 2023/24 og til eksorbitant højere omkostninger, idet også det rullende letbanemateriel er langt dyrere end tilsvarende på gummihjul, spørger Nils Peter Astrupgaard.

Samme grundlag

Ministeren erkender i øvrigt over for Folketinget, at det tidligt i processen på baggrund af den nævnte COWI-rapport fra 2010 blev besluttet at arbejde videre med en kollektiv trafikløsning på Ring 3 i form af en letbaneløsning:

- Der har på den baggrund ikke været arbejdet videre med at belyse økonomi, miljømæssige- og trafikale konsekvenser for en BRT-løsning siden analysen fra 2010, oplyser Hans Chr. Schmidt.

COWI lægger afstand

COWI har i øvrigt rettet henvendelse til Transport- og Bygningsudvalget for at lægge afstand til de fremførte påstande:

- COWI kan på ingen måde genkende de påstande, der fremsættes. COWI har igennem en længere årrække bistået med at udrede og detaljere letbaneprojektet. I det udbudsgrundlag, der er ved at blive færdiggjort til udsendelse, indgår efter COWIs vurdering, alle nødvendige og tilstrækkelige elementer til etablering af letbanen. Endvidere indgår de tilkøb, som ejerne har besluttet, skriver COWI blandt andet.

COWI tager afstand fra de fremsatte påstande og forholder sig til, at uvildige granskninger af projektets økonomi ikke har givet anledning til sådanne anmærkninger.

En del af den rejste kritik har blandt andet gået på, at projektets budget ikke medtager de samfundsmæssige omkostninger, som øget trængselstid vil medføre for bilisterne i letbanens anlægsfase:

- COWI kan bekræfte, at alle besluttede tilkøb er indeholdt i budgettet, og at trafikanternes omkostninger ikke skal indgå i anlægsbudgettet, slutter Cowi.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • V2C og Cowi vinder byggeledelsen på Køge-hospital
  • Digitale Dage giver studerende uvurderligt indblik i andre fagområder
  • Arkitema og Cowi vinder Lejerbos rammeaftale for rådgivning i hele landet
  • Niras vinder to rammeaftaler til samlet 450 mio. kr.
  • Endnu en forsinkelse rammer Odense Letbane: Nyt bud er foråret 2022
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook