Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Minister: Anlægsprojekter må ikke baseres på ønsketænkning

Politik | Af Dan Bjerring | 7. mar. 2016 KL. 13:41

En Kattegatforbindelse føre til øget trafik på eksempelvis rute 21 og rute 23 men vil til gengæld aflaste 45 og E20. Foto: Colourbox.
88808_1
  • 88808_1

Hans Chr. Schmidt understreger over for Kim Christiansen (DF), at politikerne aldrig har baseret eller vil basere politiske beslutningsgrundlag på forudsætninger, der tager udgangspunkt i de mest optimistiske - og samlet set ret urealistiske - forudsætninger.

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti har som tidligere nævnt i Dagens Byggeri stillet en række kritiske spørgsmål til konklusionerne i rapporten om en fast forbindelse over Kattegat.

Han ville blandt andet vide, hvilke andre anlægsinvesteringer der vil kunne spares, hvis der etableres en Kattegatforbindelse, og hvilke beløb der på den måde kan spares:

citat start

En langsommere hastighed på jernbanedelen må, alt andet lige, forventes at medføre længere rejsetider og hermed færre passagerindtægter for togoperatøren,

Hans Chr. Schmidt

Transport og bygningsminister

citat slut

- Her tænkes specifikt på udvidelse af Storebæltsforbindelsen og Lillebæltsbroen samt udvidelser af E45 og E20, men også andre sparede tiltag/projekter er relevante, sagde Kim Christiansen.

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt erkender på baggrund af oplysninger fra Vejdirektoratet, at en Kattegatforbindelse vil aflaste en stor del af vejnettet på henholdsvis E45 (Østjyske Motorvej) og E20 (Fynske Motorvej, Vestmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen):

Ingen analyse af aflastning

- Modsat vil en Kattegatforbindelse føre til øget trafik på eksempelvis rute 21 (Holbækmotorvejen), rute 23 (Kalundborgmotorvejen) og på enkelte dele af eksempelvis E45 (Østjyske Motorvej) og rute 15 (Silkeborg- og Herningmotorvejene), oplyser ministeren videre, og han fortsætter:

- Hvorvidt en Kattegatforbindelse kan betyde, at der kan spares udbygninger af vejnettet, er svært at sige. For nogle vejstrækninger vil der sandsynligvis være tale om, at kapaciteten er opbrugt inden 2030 - og en eventuel åbning af en Kattegatforbindelse - hvorfor disse måske allerede vil være udbygget inden. Aflastningseffekten som følge af en Kattegatforbindelse kan dog udskyde behovet for udbygninger til senere år, men modsat også fremskynde behovet for udbygninger på enkelte andre strækninger. Det har ikke indgået som en del af den strategiske analyse, at analysere aflastningseffekterne og investeringsbehovet nærmere, oplyser Hans Chr. Schmidt.

Ikke muligt

Af den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse fremgår det, at der vil være et tilskudsbehov til en Kattegat forbindelse mellem 5 milliarder kroner og 92 milliarder kroner.

Men Kim Christiansen vil desuden vide, hvad beløbet vil være under en række forudsætninger, herunder at anlægsomkostningerne er 25 procent lavere og realrenten er på to procent.

Transportministeren slår fast, at der i den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse ikke er foretaget følsomhedsberegninger, hvor samtlige faktorer kombineres:

- Det er ikke umiddelbart muligt at gennemføre en beregning med præcis de forudsætninger, der efterspørges i spørgsmålet. Blandt andet vil en beregning med en lavere hastighed på jernbanen kræve, at der opstilles en ny/anden køreplan for den kollektive trafik, ligesom andre billetpriser/takster vil kræve nye trafikmodelberegninger, oplyser Hans Chr. Schmidt.

Finansiel følsomhed

Ud fra de allerede gennemførte trafikmodelberegninger kan der dog gennemføres en finansiel følsomhedsberegning, hvor følgende forudsætninger kombineres:

- Anlægsomkostninger 25 procent lavere. Det vil sige en anlægsomkostning på lidt over 88 milliarder kroner.

- Realrenteniveau på 2 procent.

- En gennemsnitlig årlig trafikvækst i perioden 2030-2055 på 1,4 procent (samme som på Femern). - Og takstniveauet for biltrafikken på en Kattegatforbindelse fastsættes 25 procent over takstniveauet for Storebæltsforbindelsen. I praksis betyder det ekstra 40-50 kroner for personbiler og ekstra 100-310 kroner for lastbiler, afhængig af den specifikke køretøjskategori.

Lille overskud på 40 år

Resultatet heraf bliver ifølge ministeren, at en fast Kattegatforbindelse kan være tilbagebetalt på cirka 38 år. Eller at der over 40 år vil være et overskud på cirka fire milliarder kroner.

- Med hensyn til jernbanens bidrag til finansieringen af en Kattegatforbindelse bør det bemærkes, at der i analysen - ligesom det er tilfældet for Storebæltsforbindelsen i dag - ikke er forudsat en direkte sammenhæng mellem passagertallene og det mulige finansieringsbidrag fra jernbanen. En langsommere hastighed på jernbanedelen må, alt andet lige, forventes at medføre længere rejsetider og hermed færre passagerindtægter for togoperatøren, oplyser Hans Chr. Schmidt.

Vidtrækkende konsekvenser

Han konkluderer, at som ved andre store infrastrukturprojekter er beslutningen om en Kattegatforbindelse en vigtig beslutning, der har meget vidtrækkende økonomiske konsekvenser - uanset hvordan man end vender og drejer det:

- Jeg vil derfor gerne understrege, at vi i de beregninger, vi i øvrigt foretager af store anlægsprojekter, aldrig har baseret eller vil basere politiske beslutningsgrundlag på forudsætninger, der tager udgangspunkt i de mest optimistiske - og samlet set ret urealistiske - forudsætninger som dem, der er beskrevet ovenfor. Den reelle regning skal betales på et tidspunkt, og det kan ikke nytte, vi baserer os på ønsketænkning?

Ingen besparelser

Samtidig afviser transport- og bygningsministeren, at der skulle være de store beløb at indregne med i forvejen besluttede landanlæg:

- Som udgangspunkt er der i øjeblikket ingen besluttede og finansierede vej- eller baneprojekter, som vil indgå som en del af landanlæggene for en eventuel Kattegatforbindelse. Der foreligger en afsluttet VVM-undersøgelse for Kalundborgmotorvejens 3. etape - også kaldet Skovvejens 3. etape - og en politisk beslutning om en fastlæggelse af linjeføringen herfor, som følger den såkaldte ?nybygningsløsning?. Der er dog hverken lavet anlægslov eller truffet beslutning om finansieringen af 3. etape på nuværende tidspunkt. De øvrige vejanlæg, som er forudsat i den strategiske analyse for en Kattegatforbindelse, vurderes ikke at være aktuelle uden en Kattegatforbindelse. Anlægsskønnet for Kalundborgmotorvejens 3.etape er i den strategiske analyse anslået til cirka 1,9 milliarder kroner ud af et samlet anlægsskøn på cirka 118 milliarder kroner. For jernbanen forelægger der ingen planer om etablering af baneanlæg, sådan som de er forudsat i den strategiske analyse, slutter Hans Chr. Schmidt.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Transportministeren: Regeringen dropper Kattegatforbindelsen
  • Kattegatforbindelse: Bro nord om Samsø bliver ikke en mulighed
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Regeringen fortsætter undersøgelser om Kattegatbro
  • 0, 1, 2 eller 3 - skal milliarderne rulle til nye broprojekter i Danmark?
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Byggematerialer har aldrig været dyrere - og intet peger på prisfald
  • Nyt værktøj tilbyder LCA-hjælp til den tidlige designfase
  • Unge danske ingeniører imponerer internationalt
  • Københavnsk malerkæmpe: "Målet er at blive Fyns største malerfirma"
  • Ingeniører rykker ind i gammelt æggepakkeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook