Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Nu kan Femern sættes i fremadgående gear

Kommentar | Af adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri | 7. mar. 2016 KL. 11:38

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri. Foto: Ricky John Molloy.
88806_1
  • 88806_1

Det bliver ikke i morgen, men med den endelige beslutning om at gennemføre Femern-forbindelsen er der ikke mere nogen grund til at vente mere på at komme i gang på dansk side af bæltet.

Tyske miljøorganisationer og danske færgeselskaber vil kæmpe til det sidste mod at skabe denne trafikale by-pass mellem Europa og Danmark inklusive de øvrige nordiske lande. Disse kræfter vil kunne trække realiseringen i langdrag. Men det vigtigste er, at Femern A/S nu kan gå i gang med at forhandle betingede kontrakter med de foretrukne entreprenører.

Afsluttes 2028

Betingelsen for at igangsætte anlægsprojektet er, at der er opnået en endelig tysk godkendelse inden medio 2019, så anlægsarbejdet vil kunne igangsættes i 2020 og afsluttet i 2028. For Dansk Byggeri koncentrerer opmærksomheden sig nu om de dele af projektet, som kan sættes i gang med det samme. En række delelementer kan nemlig allerede nu sættes i gang uanset forløbet af klagesager fra tyske miljøorganisationer i forening med færgeselskabet.

Der er projekter, som Banedanmark har sat på standby, som netop har afventet dagens beslutning om et ja til Femern Bæltforbindelsen. Der er ikke noget i vejen for, at gå i gang med disse baneprojekter så hurtigt som muligt. Det samme gælder landanlæggene på dansk side og ikke mindst igangsætning af den nye Storstrømsbro.

Sikkerhed for investeringen

Det vil være helt oplagt, at lade den nye Storstrømsbro åbne samtidig med udbygningen af jernbaneanlæggene, som skal være klar i 2021 af hensyn til togpendlerne mellem Hovedstadsområdet og Lolland-Falster.

For entreprenørerne kan et tilbud ikke stå åbent til evig tid. Derfor er den danske politiske opbakning af stor betydning, da den baner vej for at skrive betingede kontrakter med entreprenørerne.

Det er uhyre vigtigt, at entreprenørerne, som har strakt sig langt i en nylig genforhandling af den priserne, nu får øget sikkerhed for deres investering i dette store projekt. En frisk finansiel analyse har vist, at projektet nu hviler på et solidt grundlag med en buffer, der giver en stor tryghed. Derfor skal dette arbejde ikke tabes på gulvet, og det handler nu om at få sat projektet i fremadgående gear på så mange områder som muligt.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Stor tak til kommunerne
  • Tak til KL's formand for en udstrakt hånd til branchen
  • København har brug for flere små boliger nu
  • Vi har brug for reformer, der får flere ud på arbejdsmarkedet
  • Gode nuancer og lavt hængende frugter
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Byggematerialer har aldrig været dyrere - og intet peger på prisfald
  • Nyt værktøj tilbyder LCA-hjælp til den tidlige designfase
  • Unge danske ingeniører imponerer internationalt
  • Københavnsk malerkæmpe: "Målet er at blive Fyns største malerfirma"
  • Ingeniører rykker ind i gammelt æggepakkeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook