Rockwool-koncernen løfter driftsresultatet
Erhverv | Af Mads Blenker |
Rockwool-koncernen begynder allerede nu at høste resultaterne af den forandringsproces, der blev sat i gang for få måneder siden.
Rockwool-koncernen kommer stærkere og mere strømlinet ud af 2015. Trods turbulens i den globale økonomi løfter virksomheden sin omsætning til 16,5 milliarder kroner og forbedrer driften markant primært takket være øget omkostningseffektivitet. I det netop offentliggjorte årsregnskab for 2015 er cashflow fra driften steget med 45 procent, mens driftsresultatet er steget med seks procent. Resultatet markerer det første skridt i den forandringsproces, som skal gøre Rockwool-koncernen til en mere effektiv og agil virksomhed.
- Forandringsprocessen er kommet godt fra start, og året er sluttet godt, siger administrerende direktør Jens Birgersson og fortsætter:
- Rockwool-koncernen har et uforløst potentiale for bedre lønsomhed og fortsat vækst. Vores stærke portefølje af stenuldsprodukter matcher vores kunders behov og spiller samtidig en væsentlig rolle i overgangen til bæredygtige og brandsikre løsninger i byggebranchen.
Fortsat forbedring i 2016
I 2016 forudser Rockwool-koncernen, at overskudsgraden fortsat vil stige, så driftsmarginalen kommer over 8,5 procent.
- Vi forventer en mindre stigning i salget i 2016 til trods for den aktuelle økonomiske uro i flere dele af verden. Forandringsprocessen vil bidrage til, at vi forbedrer vores resultater og optimerer vores drift, samtidig med at vi arbejder målrettet på at gøre Rockwool-koncernen til en endnu stærkere virksomhed, siger Jens Birgersson.
Væksten størst i Nordamerika
Trods vanskelighederne for økonomien i markeder som Rusland og Kina, leverede Rockwool-koncernen i 2015 vækst på én procent. Det er takket være gode resultater i Systems Division, der blandt andet producerer akustiske lofter og dyrkningssubstrater, og som nu tegner sig for en fjerdedel af koncernens samlede salg. Hertil kommer fortsat vækst på det nordamerikanske marked.
- Vores nordamerikanske forretning fortsætter den positive udvikling med tocifret vækst i salget og et forbedret driftsresultat, siger administrerende direktør Jens Birgersson.
- Den første amerikanske stenuldsfabrik blev indviet i 2014 og har givet vores isoleringsprodukter den nødvendige platform til fortsat vækst. Samtidig bliver Rockfon akustiske lofter mere og mere populære, og det har ført til beslutningen om at bygge en fabrik, så vi kan møde de amerikanske kunders stigende efterspørgsel på akustiske lofter af høj kvalitet.