Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Naboerne overhaler

Erhverv | Af Torben Jastram | 22. feb. 2016 KL. 09:27

88594_1
  • 88594_1

Hvis vi havde klaret os lige så godt økonomisk som Sverige siden 2008, havde vi i dag haft 233 mia. kr. mere at gøre godt med til for eksempel en Kattegatbro, en havnetunnel og skattelettelser, viser nye beregninger.

Siden 2008 og frem til i år er Sveriges økonomi vokset med 14 procent, Tysklands økonomi er vokset med 8 procent, mens Danmarks økonomi kun er vokset med en procent. Med andre ord: Danmark er ikke rigtig kommet op i gear efter krisen, mens vores naboer kører afsted med høj fart i tredje og femte gear.

Hvis den danske økonomi havde haft de svenske vækstrater siden 2008, havde Danmarks årlige værdiskabelse, bruttonationalproduktet, været 233 milliarder kroner større. Hvis Danmark havde fulgt de tyske vækstrater, så havde vi haft 122 milliarder kroner mere at gøre godt med. Det viser nye beregninger fra Dansk Byggeri.

citat start

... når politikerne udskyder udbygningen af vores motorveje, letbaner, Storstrømsbroen osv. bør de huske på konsekvenserne af, at vi tidligere har sparet os fattige.

Cheføkonom Bo Sandberg

Dansk Byggeri

citat slut

Så meget mangler vi

Det betyder i praksis, at hvis Danmark siden 2008 ligesom Sverige var blevet ca. 14 procent rigere, havde det givet økonomisk råderum til eksempelvis at investere i en Kattegatbro mellem Sjælland og Jylland, en havnetunnel i København, en afskaffelse af topskatten og samtidig betale alle udgifterne til folkeskolen, politiet, brandvæsnet, domstolene og fængslerne. Derudover ville der stadig være penge til at modtage 24.000 ekstra flygtninge.

En vækst som i Tyskland havde givet lidt færre penge at gøre godt med, men der ville stadig være råd til at betale en ekstra gang for alle vores årlige udgifter til folkeskolen og forsvaret, investere i en havnetunnel, fjerne topskatten og derudover betale udgiften til at modtage yderligere 33.800 flygtninge.

- Det illustrerer jo meget tydeligt, hvilke muligheder det giver, hvis man lykkes med at føre en politik, som sparker gang i væksten. Danmark fik i 2010 en henstilling fra EU om at spare på de offentlige finanser. Det medvirkede til en finanspolitik, der i 2011 til 2013 var alt for stram i en periode, hvor der var brug for det stik modsatte. Så når politikerne udskyder udbygningen af vores motorveje, letbaner, Storstrømsbroen osv. bør de huske på konsekvenserne af, at vi tidligere har sparet os fattige. Det har vi ikke råd til at gøre igen, siger cheføkonom i Dansk Byggeri, Bo Sandberg.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Antallet af højvækstvirksomheder i byggeriet er fordoblet
  • Dansk Byggeri: Vi er ude af krisen
  • Store byggeaktører presser de små på kassekreditten
  • Robuste entreprenører kan styre uden om krisen
  • Base Erhverv vækster med 50 procent
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 11
  • Statiker skal få Norconsults konstruktionsafdeling til at vokse
  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Byggeri'23 tager imod - 300 udstillere, konkurrencer og faglige seminarer om bæredygtighed
  • Fiskefest i Aarhus Havn: Udvider stenrev med 2.000 tons sten
  • Han skal stå for Lemvigh-Müllers stålindkøb til byggeriet
  • DI-Økonom: Ny fase for boligmarkedet
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook