Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femernprojektet på vej ind i smult vande

Politik | Af Dan Bjerring | 12. feb. 2016 KL. 09:08

Der er angiveligt kommet lidt mere ro på Femern-debatten,, efter de foretagne analyser blev præsenteret for forligspartierne torsdag. Grafik: Femern A/S.
88473_1
Hør alle tre interviews om Femernforbindelsen.
audioBackdrop
  • 88473_1
  • Play
    audioBackdrop

Uafhængige rapporter peger på, at det økonomiske grundlag er i orden, men der er stærk kritik af bestyrelsen i Femern A/S for manglende evne til at kommunikere med de tyske myndigheder.

Skal man tro de foretagne analyser af Femernbæltprojektet, der blev præsenteret for forligspartierne torsdag, er det nu mere end sandsynligt, at projektet gennemføres.

Der har ellers i en periode fra flere sider været sat spørgsmålstegn ved, om økonomien bag projektet var bæredygtigt, men den tvivl blev fejet bort, og såvel den eksterne kvalitetssikring af risikofordelingen som af reserverne i Femern Bælt-projektet viste, at man nu kan gå videre. Tilbage er kun en mistelten, som man ikke at undlade at tage i ed - de tyske miljømyndigheders godkendelse efter indgivelse af flere tusinde klager:

- Det ser ud som om, at projektet holder og endda er blevet en smule billigere. Vi skal tage endelig stilling 1. marts. Der er nogle forudsætninger for, at byggeriet kan hænge sammen og køre som planlagt, siger transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt til Dagens Byggeri.

Opmærksom på risici

Han henviser til de tyske miljøgodkendelser, hvor han forudser, at der skal ydes en stor arbejdsindsats for at få miljøgodkendelserne i hus.

- Det har også noget at gøre med, at man hele tiden skal være opmærksomme på de risici, der opstår. Bestyrelsen for Femern A/S har nok ikke været tilstrækkeligt opmærksomme på, at det er sværere end som så, siger Hans Chr. Schmidt, der forventer, at en færdig forbindelse vil være klar omkring 2028-2030 - en forsinkelse af den oprindelige tidsplan på omkring ti år.

- Og så skal vi endda bruge meget arbejde på at blive ved med at have et godt samarbejde med tyskerne. Til gengæld er der en større chance for, at de tyske landanlæg står færdige til den tid. Det har også haft betydning for, at projektet bliver lidt billigere, fordi det giver et lidt bedre flow, at vi kan give 8½ år at bygge i. De er alligevel ikke færdige på tysk side før, siger ministeren, der får besøg af EU's transportkommissær den 9. maj, hvor man blandt andet skal diskutere størrelsen af EU-tilskuddet til projektet.

Beroligende

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, siger til Dagens Byggeri, at rapporten fra Ernst & Young overordnet set har virket beroligende.

- Økonomien ser ud til at være robust, og tilbagebetalingstiden er nede på 36 år med de i projektet afsatte økonomiske reserver. Men projektet kan ikke starte i 2017. Det mest sandsynlige er en byggestart i perioden i 2018-2020. Sidst, men ikke mindst, konkluderer rapporten, at bestyrelsen i Femern A/S ikke har ydet en tilfredsstillende indsats for den uhyre vigtige kommunikation med de tyske myndigheder. Det skal forbedres. Der er stadig en usikkerhed i forhold til de tyske miljøgodkendelser, og det er årsagen til forsinkelsen af projektet. 1. marts får vi forelagt nogle scenarier i forhold til, hvordan vi kan håndtere de foreliggende kontrakter. Det kan være alt lige fra at annullere de tilbud, der er afgivet, til at man laver en aftale om at forlænge tilbuddene mod en årlig kompensation, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri. Han er nu overbevist om, at projektet gennemføres, men at der er usikkerhed om, hvornår det er færdigt.

God og dårlig nyhed

En af de politikere, der har rejst tvivl om Femernprojektets gennemførelse, er Andreas Steenberg fra De Radikale. Men også han er tilsyneladende overbevist om projektets økonomiske bæredygtighed.

- Der er en god og en dårlig nyhed. Den gode nyhed er, at meget i substansen og dermed økonomien ser fornuftig ud. Den dårlige nyhed er, at ledelsen i Femern A/S har nogle ledelsesmæssige udfordringer med at håndtere de risici, der især er i forhold til at få miljøgodkendelsen i Tyskland. Det skal vi have styr på. Man har ikke været gode nok til at skabe det samarbejde med tyskerne, som er en forudsætning for overhovedet at kunne få lov til at bygge. Jeg tror ikke, at der er en risiko for, at miljøgodkendelsen ikke kommer, men der er en risiko for, at det tager lang tid. Samlet set tegner der sig et fornuftigt billede, men man skal være bedre til at lave en plan for, hvordan risici løses. Jeg er mere rolig nu end før, siger Andreas Steenberg til Dagens Byggeri.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femern sætter fut i Region Sjælland
  • Banebrydende overenskomst på Femern-forbindelsen
  • Grønt lys fra tysk domstol til tunnelbyggeri
  • Transportministeren besøger anlægsprojekter
  • Fem prækvalificeret til Femern-kontrakt
Se flere

Sponserede artikler

  • Veldesignet ophængssystem sparer montagetid
  • Facader i særklasse med dekton
  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Efter konkurs: JFP-ejers nye byggefirma ender i plus
  • Analyse: I 2030 kan landets fire største byer mangle 36.000 boliger
  • DSBs vilde milliard-planer - garage til 300 meter langt tog
  • Kom, hjælp os med at gøre almene boliger til fremtidens boliger
  • København: Bygger to nye plejehjem med genbrugte materialer fra kvarteret
  • Slår egen rekord: Opfører 306 lejligheder i Randers' nye bydel
  • Ny landechef for både Danmark og Sverige vil udbygge Wavins markedsposition
  • Kæmpe-renovering i Albertslund går endelig i gang
  • Boligekspert: Dansk byggeri på vej mod gyldne tider
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook