Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kæmpe gevinster ved brug af fibre som armering

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 8. feb. 2016 KL. 15:24

Crossrail i London er Europas største igangværende anlægsprojekt, og projektet gør brug af stålfibre frem for traditionelle armeringsjern i de 21 kilometer nye dobbelte jernbanetunneller. Foto: Crossrail Ltd.
88411_1
  • 88411_1

Nye internationale retningslinjer viser, at brugen af fibre som armering kan spare op mod 40 procent af udgifterne sammenlignet med mere traditionelle materialer.

Der er store besparelser at hente, hvis blot man benytter fibre til foring af tunneler frem for en traditionel armering. Det kan man læse i en ny international guide, ITAtech Design Guidance for Precast Fibre Reinforced Concrete Segments, som er udarbejdet af en ekspertgruppe i Den Internationale Tunnel Forening (ITA). Chefen for Rambølls tunnelafdeling, Alun Thomas, har været formand for ekspertgruppen i den periode, hvor guiden blev til.

Men trods de åbenlyse og markante fordele afholder traditioner og et manglende kvalitetsstempel branchen fra at benytte fibrene. Det skriver Rambøll i en pressemeddelelse.

citat start

Fordelene ved at bruge fibre kan altså være enormt store, og derfor går vores anbefaling helt entydigt på, at man skal benytte sig af det her materiale.

Alun Thomas

Chef, Rambølls tunnelafdeling

citat slut

Traditionel teknologi

- Traditioner, manglende normgrundlag og manglende kvalitetsstempel holder branchen verden over fra at bruge fibre til forstærkning af præfabrikerede betonelementer. Det skyldes delvist, at bygherren ofte ønsker en teknologi, der er gennemprøvet. Det er forståeligt, fordi vi snakker om tunneller, som har en levetid på omkring 100-120 år, siger Alun Thomas.

ITAtechs nye vejledning, som er et resultat af to års forskning, er netop den internationale standard og det kvalitetsstempel, der har manglet, og som udførende og projekterende entreprenører kan rette sig efter og henvise til, når de skal sælge idéen om at benytte betonelementer med fiberarmering i et boret tunnelprojekt til bygherren.

Kun fordele

Guidens budskaber peger alle i samme retning: Der eksisterer et hav af fordele ved at bruge fibre frem for traditionelt armeringsjern. En af dem er, at man kan barbere op mod 40 procent af udgifterne til tunnelforing af budgettet. Samtidig har fibrene en række andre kvaliteter, der blandt andet betyder, at man både forbruger mindre tid og stål dermed også reducerer CO2-udledningen betydeligt.

- Fibre er mere bæredygtige, da CO2-udledningen typisk halveres i forhold til produktionen af konventionel armering. Samtidig undlader man den traditionelle armering og sparer derfor en hel arbejdsgang. Fordelene ved at bruge fibre kan altså være enormt store, og derfor går vores anbefaling helt entydigt på, at man skal benytte sig af det her materiale, siger Alun Thomas og fortsætter:

- Ved at erstatte armeringsjern med fiberarmering ser man en besparelse på helt op mod 60 procent af armeringen, uden at konstruktionen bliver dårligere til at klare de belastninger, som den udsættes for.

Mindre korrosion

Samtidig er risikoen for at beskadige fiberarmerede betonelementer betydeligt mindre. Det skyldes, at korrosion som følge af salt-indtrængen ikke beskadiger en fiberarmeret konstruktion på samme måde, som hvis konstruktionen var traditionelt armeret.

- Ved korrosion i den traditionelle armering sker der en stor spændingsophobning i betonen, da armeringens volumen udvider sig, når der dannes rust. Det får betonen til at skalle af, og reparationsomkostningerne kan være enorme. Men ved fiberarmerede konstruktioner er stålet jævnt fordelt, fordi det er blandet i betonen. Og skulle stålet i overfladen korrodere og dermed udvide sig, vil spændingerne forblive så små, at betonen ikke skaller af, siger Alun Thomas.

Et dansk projekt

Netop fordi fiberarmering i betonkonstruktioner er jævnt fordelt i betonen, bliver overflader og hjørner også mere resistente mod påvirkninger ved håndtering af elementerne, som giver skader under transport og installering.

I designet for baneforbindelsen Crossrail i London, som i disse år topper listen over Europas største anlægsprojekter, har man valgt at anvende stålfibre frem for traditionelle armeringsjern i de 21 kilometer nye dobbelte jernbanetunneller, som projektet blandt andet omfatter.

Ifølge Rambøll er brugen i Danmark dog stadig meget begrænset. Herhjemme er det indtil nu kun en fire kilometer lang fjernvarmetunnel under Københavns havn, der blev bygget i 2009, som er lavet med stålfibre.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Undersøgelsens konklusioner

- Mulighed for at spare 40 procent af udgifterne til tunnelforingen

- Mulighed for at spare 60 procent af det anvendte stål i tunnelforingen

- CO2-udledningen kan halveres

- Mulighed for ny og spændende betonarkitektur på grund af større designfrihed

- Mindre risiko for beskadigelse, hvilket reducerer reparationsomkostninger

- Tidsbesparelser, da man udelader armeringen og derved sparer en arbejdsgang væk

Lignende artikler

  • Nyt anlæg speeder op for sortering og genanvendelse af plast
  • 80 borede pæle skal bære ny bydel i Aarhus
  • Traditioner og regler spænder ben for mere træ i danske byggerier
  • De hviie har valgt stadionbygger
  • Armeringskorrosion er betonkonstruktioners største fjende
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Pihl-selskaber flytter sammen i kollektivt hovedkontor
  • Byggeriet af Lighthouse fortsætter fra ekstraordinært stillads
  • MT Højgaard skal bygge ny bro over Guldborgsund
  • Friis & Moltke og Rambøll vinder grønlandsk diabetescenter
  • Vigtig aktør trækker sig fra knap 8.000 m2 skolebyggeri
  • Første i verden: Ørsted øger energikrav til alle sine leverandører i byggeriet
  • LCA: Ny regnemodel giver gennemsigtige data
  • Hun skal gøre Gladsaxe grøn og spændende
  • Ny data-ordbog skal minimere fejl og tvister i byggeriet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook