Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Mere uro om Femern-økonomi

Politik | Af Dan Bjerring | 8. feb. 2016 KL. 13:10

Der sættes fra flere sider spøgsmålstegn ved hele økonomien bag Femernprojektet. Visualisering: Femern A/S.
88404_1
Hør interviewet med Knud Erik Andersen.
audioBackdrop
  • 88404_1
  • Play
    audioBackdrop

Tidligere trafikchef Knud Erik Andersen har ikke tidligere oplevet et projekt, der har så store økonomiske risici, som Femernforbindelsen.

Fra flere sider sættes der nu igen økonomisk spørgsmålstegn ved gennemførelsen af en fast forbindelse under Femern Bælt.

Der peges dels på forsinkelsen af projektet og dels tvivl om størrelsen på EU's bidrag. Dertil kommer usikkerhed omkring de retssager, der er bebudet fra tyske miljøorganisationer.

I mandagens udgave af Jyllands-Posten rejser flere partier bag Femern-forliget spørgsmålstegn ved, om det er økonomisk bæredygtigt, og det kommer ikke bag på tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, Knud Erik Andersen, der længe har advaret om, at Femernforbindelsen ikke hænger økonomisk sammen:

Tror på udsættelse

- Jeg tror ikke, at Femernforbindelsen bliver til noget her og nu. Det kan godt være, at den kommer på tapetet igen om en del år, men jeg tror, at den bliver udsat. Der er nogle grundlæggende problemer i de trafikberegninger, som skal give indtægterne. Man har blandt andet ikke indregnet trafikken til og fra bordershops korrekt i beregningen af indtægterne. Cirka en tredjedel af persontrafikken er i dag indkøbsrejsende, der kun betaler 299 kroner tur-retur, og det er ikke indregnet ordentligt i trafikmodellen, der stammer fra slutningen af 90'erne, hvor konceptet med bordershops ikke fandtes, siger Knud Erik Andersen til Dagens Byggeri.

Han peger også på problemerne med de tyske myndighedsgodkendelser. Han kalder det fuldstændig uforståeligt, at Femern A/S ikke har indregnet den forsinkelse for længst:

- Stort set alle har vidst, at de tyske planprocedurer er ganske langsommelige og med udsigt til retssager, der får opsættende virkning. EU's manglende tilskud skyldes nok, at de danske myndigheder har været ekstremt optimistiske, men pengene skal til Sydeuropa, når det kommer til stykket. Er det første spadestik ikke taget inden 2020, er det forfra med EU-ansøgningerne, og ingen ved, hvordan EU's finanser ser ud til den tid. Med flygtninge- og migrantkrisen kan det god tænkes, at penge til infrastrukturstøtte bliver færre, siger Knud Erik Andersen videre.

Flere store risici

Han har aldrig i sit liv oplevet et projekt, der har så store risici, fordi indtægterne ikke er der:

- Man har ved de store broforbindelser været vant til, at personbiler og lastbiler betaler for det hele, uanset om der skulle jernbane med eller ej. Nu står man med en trafik, som på ingen måde kan levere den indtægt, der skal til for at bygge det samlede projekt for både jernbane og vej, slutter Knud Erik Andersen, der opfordrer til i stedet for Femernforbindelsen hurtigt at vende blikket mod en fast forbindelse over Kattegat:

- Det er mærkeligt, at bare fordi man har indgået en trafikpolitisk aftale om Femern i 2008, er den forbindelse låst fuldstændig fast, og så kan man ikke diskutere andet?

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Kæmpe-donkraft har skubbet rundt med Femern-forbindelsens første elementer
  • Femern: Arbejdshavn klar til at modtage 70.000 tons råmaterialer - om ugen
  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • Opfører 500 midlertidige boliger på Lalandia-jord
  • Kontorhotel åbner ved landets største anlægsprojekt
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • DS Flexhal får ekstra direktør
  • 2.300 hektar mere skov og flere naturhuse skyder op nær Hovedstaden
  • Carlsbergs ikonisk røde lagerbygning skifter hænder
  • Byggeriets faggrupper tager digitale værktøjer til sig
  • Landdistrikter: Venstres boligudspil er en velkommen håndsrækning til førstegangskøbere
  • Efter test og flere PFAS-fund: Store oprensningopgaver ligger forude
  • Han får ansvar for over 3.000 almene boliger i Hillerød-området
  • Hvem kan finde værdien i genbrug af bærende konstruktioner?
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook