Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Statsgarantimodellen har givet os de store broer

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 2. feb. 2016 KL. 08:53

Storebæltsbroen har været en kæmpe økonomisk gevinst for Danmark, og det var statsgarantimodellen, der muliggjorde opførelsen. Foto: Sund & Bælt.
88296_1
  • 88296_1

Statsgarantimodellen betyder, at vi i Danmark kan sætte store projekter i gang, som vi ellers ikke ville kunne finansiere.

Storebæltsforbindelsen blev opført efter statsfinansieringsmodellen. Det samme blev Øresundsforbindelsen, og Femern-forbindelsen skal også finansieres efter modellen, der muligvis har dansk oprindelse, og som har betydet, at Danmarks store faste forbindelser over Øresund og Storebælt kunne realiseres på tidspunkter, hvor statskassen ikke kunne rumme deres gennemførelse.

Modellen går kort fortalt ud på, at man har et projekt, der efter opførelse kan generere egne indtægter gennem brugerbetaling - eksempelvis Storebæltsbroen. Projektet finansieres så ved, at staten udsteder en garanti for tilbagebetaling af projektet, og denne garanti kan selskabet bag projektet bruge til at optage lån til lave renter, som forbindelsen kan anlægges for. Herefter bruges broindtægterne til at tilbagebetale lånene over et antal år - typisk godt 30 år.

citat start

- Statsgarantimodellen giver meget billigere finansiering, fordi risikoen for långiver er væsentligt mindre, fordi der står en stat bagved.

Kaj V. Holm

Finansdirektør, Sund & Bælt

citat slut

Billigere finansiering

- Statsgarantimodellen giver meget billigere finansiering, fordi risikoen for långiver er væsentligt mindre, fordi der står en stat bagved. Danmark har en AAA-rating - det er noget af det sikreste man kan få - og det afspejler sig i den rente, man kan få. Til sammenligning vil en privat virksomhed alt andet lige ikke være lige så sikker som den danske stat, og derfor vil renterne her være højere. Statsgarantimodellen betyder altså, at projekter, det kunne være svært at få finansieret privat, i nogle tilfælde kan realiseres. Ulempen er så, at det er staten, der sidder med risikoen i sidste ende, siger finansdirektør i Sund & Bælt, Kaj V. Holm, og fortsætter:

- Metoden har betydet, at Storebæltsforbindelsen blev realiseret. Den havde vi aldrig fået på det tidspunkt, vi gjorde, hvis ikke det var fordi, man havde benyttet en ny finansieringsmodel. Der var ikke penge på statsbudgettet til at realisere den, og man havde aldrig fået en privat investor til at påtage sig opgaven, fordi risikoen ville have været for stor. Og det skal man ikke negligere, for der er altid en risiko på disse store projekter. Det er derfor, staten går ind med en garanti.

Ingen mirakelkur

Statsgarantimodellen blev undfanget i energisektoren, da naturgas skulle transporteres ind fra Nordsøen og distribueres rundt i landet, og det unikke ved modellen er, at den lægger sig mellem den klassiske måde at finansiere infrastruktur på, nemlig med statslige midler, og ren privatfinansiering med Eurotunnel som det nok væsentligste eksempel.

- Statsfinansiering er også meget velkendt for os, for det er jo sådan, vi bygger motorveje og jernbaner. Sådan har vi altid gjort, og det vil vi fortsat gøre, siger Kaj V. Holm og fortsætter:

- Samtidig er statsgarantimodellen ikke en mirakelkur. Den kan kun bruges, hvis et projekt kan skabe sine egne indtægter, og det sætter klart nogle begrænsninger, for hvor mange steder vil man politisk acceptere, at vi skal betale for eksempelvis at køre på en motorvej. Så brugen af den er politisk følsom.

Ifølge Kaj V. Holm er der interesse for statsgarantimodellen i udlandet, men samtidig også en vis berøringsangst.

- Jeg tror, at en af årsagerne kan være, at man ikke kan præcisere risikoen ved at garantere for et projekt. Man kan ikke på forhånd vide, om kan tabe for eksempel en eller fem milliarder, og selvom den usikkerhed ikke er unik for denne finansieringsform, så spiller den en rolle, slutter han.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Bravida vinder aftale om Storebæltsanlæg
  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Slut med kontanthjælp: Femern-tunnel genererer jobs på stribe på Lolland
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • En attraktiv arbejdsplads er afgørende for virksomhedens vækst
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook