Vedståelsesfrist for Femerntunnel til maj
Politik | Af Dan Bjerring |
Det betyder, at bygherren - Femern A/S - inden da skal tage stilling til, hvad der skal ske fremadrettet.
Den stigende politiske uro omkring finansieringen af Femernforbindelsen får nu direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører til at advare politikerne mod at trække underskrivelsen af kontrakterne på anlægget af tunnelen i for lang tid. Det vil også koste dyrt, hvis man skriver under på kontrakter uden en specifik deadline for at begynde anlægsfasen.
I sidste ende kan det betyde et nyt udbud, men Niels Nielsen opfordrer politikerne til fortsætte processen:
Det er vigtigt at se på alle muligheder og være åben over for at tænke utraditionelt.
Direktør Niels Nielsen
Danske Anlægsentreprenører
- Der er en vedståelsesfrist på tilbuddene frem til maj måned. Det betyder, at bygherren, Femern A/S, inden da skal tage stilling til, hvad der skal ske fremadrettet. Det er en joker i det spil, hvad der sker med de tyske miljøorganisationers indsigelser mod projektet, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.
Naturlig interesse
Han finder det ikke overraskende, at der er politikere, der stiller spørgsmål om projektet og dets økonomi:
- Det vidner om en naturlig politisk interesse, som der skal være for et projekt i den størrelsesorden. Nogle af spørgsmålene stilles på trods af, at Femern A/S allerede har givet fyldestgørende svar. Det afgørende for politikerne må være at afveje risikoen for, at der sker væsentlige ændringer i planerne for projektet og de muligheder, der er for at finde konstruktive og gode løsninger. De signaler, der ligger i, at man tilsyneladende har fundet en fornuftig løsning på økonomien - og en fornuftig løsning på den tid, der skal bruges til at anlægge forbindelsen - tyder på, at parterne er i stand til sammen at finde konstruktive og gode løsninger, som tilfredsstiller alle parter.
Landanlæg er ikke værdiløse
Niels Nielsen understreger, at det er vigtigt at starte på landanlæggene og måske også starte på nogle af de ydelser, som er omfattet af de store hovedkontrakter:
- Det er vigtigt at se på alle muligheder og være åben over for at tænke utraditionelt. Selv om det værste skulle ske - at projektet ikke bliver til noget, hvad jeg ikke kan forestille mig - er landanlæggene jo ikke værdiløse. Femernforbindelsen skal jo lukke 'the missing link' mellem Danmark, Tyskland og resten af Europa. Men den har også en rolle i forbindelse med udviklingen af den sydlige del af Danmark, og der vil landanlæggene under alle omstændigheder have betydning. Det gælder også den kommende nye Storstrømsbro, siger Niels Nielsen.