Lukning af DTU Transport kan skabe uoprettelig skade
Politik | Af Dan Bjerring |
Direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører advarer mod beslutningen om at lukke DTU Transport, efter at regeringen halverer tilskuddet.
En varslet lukning af DTU Transport giver anledning til bekymring i Danske Anlægsentreprenører, hvor direktør Niels Nielsen advarer mod, at beslutninger om Danmarks infrastruktur risikerer at blive truffet på mangelfuldt grundlag.
Det er en halvering af bevillingerne på finansloven fra 40 millioner kroner i 2015 til 20 millioner kroner i 2016, der har fået DTU til at lukke forskningsinstituttet DTU Transport.
- Lukningen af DTU Transport indebærer, som det ser ud nu, en risiko for, at den fokuserede forskning på transport udvandes. Så har man ikke den nyttige viden om infrastruktur, der skal sikre, at der træffes de rigtige beslutninger, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.
Fejl
DTU vil ifølge Niels Nielsen sprede transportforskningen ud over andre forskningsinstitutter og kombinere transport med andre discipliner.
- Det vil være en fejl med tanke på de store udviklingsspring, man allerede nu kan se på transportområdet. Det vil i den kontekst være mere naturligt at flytte relevante forskningsdiscipliner fra andre områder til DTU Transport og dermed udbygge dette forskningsområde, siger Niels Nielsen videre.
Han peger på, at infrastruktur koster mange penge, og at de rigtige beslutninger på området har stor betydning for samfundet som helhed.
Forskerne væk
- Det kræver nogle forskere, som målrettet beskæftiger sig med det nødvendige grundlag for beslutningerne. Det store problem er, at når konsekvenserne går op for politikerne, kan man ikke bare oprette DTU Transport igen, for så er forskerne væk og beskæftiger sig med noget andet, siger Niels Nielsen, der understreger, at finansiering til forskning på transportområdet er en offentlig opgave, fordi det betyder noget for hele samfundsudviklingen.