Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Lukning af DTU Transport kan skabe uoprettelig skade

Politik | Af Dan Bjerring | 21. jan. 2016 KL. 15:34

Direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører advarer mod, at beslutninger om Danmarks infrastruktur fremover risikerer at blive truffet på mangelfuldt grundlag. Foto: Colourbox.
88148_1
Hør Niels Nielsen fortælle om de potentielle konsekvenser ved at lukke DTU Transport.
audioBackdrop
  • 88148_1
  • Play
    audioBackdrop

Direktør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører advarer mod beslutningen om at lukke DTU Transport, efter at regeringen halverer tilskuddet.

En varslet lukning af DTU Transport giver anledning til bekymring i Danske Anlægsentreprenører, hvor direktør Niels Nielsen advarer mod, at beslutninger om Danmarks infrastruktur risikerer at blive truffet på mangelfuldt grundlag.

Det er en halvering af bevillingerne på finansloven fra 40 millioner kroner i 2015 til 20 millioner kroner i 2016, der har fået DTU til at lukke forskningsinstituttet DTU Transport.

- Lukningen af DTU Transport indebærer, som det ser ud nu, en risiko for, at den fokuserede forskning på transport udvandes. Så har man ikke den nyttige viden om infrastruktur, der skal sikre, at der træffes de rigtige beslutninger, siger Niels Nielsen til Dagens Byggeri.

Fejl

DTU vil ifølge Niels Nielsen sprede transportforskningen ud over andre forskningsinstitutter og kombinere transport med andre discipliner.

- Det vil være en fejl med tanke på de store udviklingsspring, man allerede nu kan se på transportområdet. Det vil i den kontekst være mere naturligt at flytte relevante forskningsdiscipliner fra andre områder til DTU Transport og dermed udbygge dette forskningsområde, siger Niels Nielsen videre.

Han peger på, at infrastruktur koster mange penge, og at de rigtige beslutninger på området har stor betydning for samfundet som helhed.

Forskerne væk

- Det kræver nogle forskere, som målrettet beskæftiger sig med det nødvendige grundlag for beslutningerne. Det store problem er, at når konsekvenserne går op for politikerne, kan man ikke bare oprette DTU Transport igen, for så er forskerne væk og beskæftiger sig med noget andet, siger Niels Nielsen, der understreger, at finansiering til forskning på transportområdet er en offentlig opgave, fordi det betyder noget for hele samfundsudviklingen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Positiv modtagelse af HH-forbindelse
  • Kommuneaftale beskytter mod vand i kælderen
  • Afsatte midler samler støv
  • Kystsikring: Politikerne bør tage klagereglerne op til revision
  • Et frisk pust til infrastrukturen
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook