Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Kattegatbro kan være den smarteste løsning

Politik | Af Dan Bjerring | 20. jan. 2016 KL. 13:46

Det lugter af, at Kattygatbroen skal se dårlig ud, siger De Radikales transportordfører Andreas Steenberg til Dagens Byggeri.
88127_1
Hør Andreas Stenbeergs holdning til Kattegatforbindelsen.
audioBackdrop
  • 88127_1
  • Play
    audioBackdrop

De Radikales transportordfører efterlyser flere beregninger for en Kattegatforbindelse.

Fra flere sider er der rejst spørgsmålstegn ved regeringens konklusioner på Kattegatrapporten, og blandt kritikerne er De Radikales transportordfører Andreas Steenberg.

- Det beslutningsgrundlag, der foreligger, er ikke tilstrækkeligt. For det første vil jeg gerne vide, hvorfor der bruges andre forudsætninger for trafikvækst ved Kattegatbroen end på Femernforbindelsen. Det er underligt, at man bruger to forskellige forudsætninger. Det lugter af, at Kattygatbroen skal se dårlig ud. For det andet regner man på, at en Kattegatforbindelse skal åbne om 15 år. Men for mig er det et projekt med et længere perspektiv, og for det tredje vil jeg gerne se Kattegatbroen sat over for, hvad der ellers skal foretages af trafikinvesteringer, siger Andreas Steenberg til Dagens Byggeri.

Bliver værre

Han henviser til investeringer i Østjylland, på Fyn og på længere sigt Storebæltsbroen.

- Som tommelfingerregel siger man, at en økonomisk vækst på én procent medfører en trafikvækst på én procent. Set over de kommende 40-60 år, skulle man foretage store investeringer. Allerede nu er der problemer med at afvikle trafikken gennem Jylland og over Fyn, og det bliver kun værre de kommende år. Det betyder massive investeringer i veje og jernbaner, og så kan det godt være, at etablering af en Kattegatforbindelse er smartere, siger Andreas Steenberg, der også påpeger, at en sådan forbindelse vil have store samfundsøkonomiske effekter, når landets to stærkeste vækstcentre bindes tættere sammen.

Blandt andet fordi der vil kunne etableres en slags "ringbane" København-Odense-Aarhus-København med afstikkere til Aalborg og Esbjerg.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • DF: Fortegnet regnestykke for Kattegatforbindelse
  • Kattegatforbindelse vil kræve statstilskud
  • Cowi vinder nye opgaver om Kattegatforbindelsen
  • Kattegat-forbindelse skal undersøges nærmere
  • V-ordfører ønsker langsigtet transportpolitik
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
  • Dansk Brodag sætter Infrastrukturplanen under lup
  • Digitale Dage: Strammer kravene til årets opgave
  • Politisk aftale på plads: Københavnerne får nyt havnebad til over 50 mio. kroner
  • Arkitema får vendt nedgangen: I plus på top og bund
  • AAB renoverer seniorvenligt: Antallet af ældreboliger skal op
  • Udvikler 50 meter høj svejserobot til tusindvis af kæmpevindmøller i Nordsøen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook