Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Trafikøkonom: Kattegatforbindelse kan tjene sig selv hjem på 3-4 år

Erhverv | Af Dan Bjerring | 19. jan. 2016 KL. 15:47

Storebæltsforbindelsen har ifølge Uffe Jacobsen indtjent 400 milliarder i dynamiske effekter, og det samme ville være tilfældet for en fast forbindelse over Kattegat. Foto: Colourbox.
88112_1
Hør interview med Uffe Jacobsen og Kim Christiansen
audioBackdrop
  • 88112_1
  • Play
    audioBackdrop

Trafikforskeren Uffe Jacobsen mener ikke, at det kan gå hurtigt nok med at bygge en fast Kattegatforbindelse. Han afviser regeringens dommedagsscenarier.

Fra flere sider stilles der spørgsmålstegn ved, om regeringens rapport om den faste Kattegatforbindelse er skrevet med ført hånd, fordi regeringen reelt ikke ønsker den forbindelse.

Den anerkendte trafikforsker og trafikøkonom Uffe Jacobsen, der blandt andet er bestyrelsesmedlem i Transportøkonomisk Forening, siger til Dagens Byggeri, at "der, hvor man har haft mulighed for at vælge forskellige forudsætninger, har man konsekvent valgt worst case, som stiller forbindelsen i det dårligste lys":

citat start

Den samfundsøkonomiske fordel ved at binde Danmarks to vækstområder - Aarhus og København - tæt sammen vil sandsynligvis være 30-35 milliarder kroner om året. Så er det ligegyldigt, om det koster 100 eller 120 milliarder kroner.

Uffe Jacobsen

Trafikforsker og trafikøkonom

citat slut

- Samtidig er der ting, der taler for forbindelsen, man slet ikke har regnet på. Blandt andet har man, i modsætning til, hvad der er gjort ved beregningerne for Femernforbindelsen, smidt 50 procent på prisen for at sige, at prisen er usikker. Der er også lavet en trafikprognose, der slet ikke stemmer med trafikudviklingen på Storebælt. Der er også meget store miljøfordele ved Kattegatforbindelsen, fordi bilisterne sparer 100-150 kilometer hver vej mellem Jylland og København. Dertil kommer, at togforbindelsen over Kattegat bliver ekstremt konkurrencedygtig, siger Uffe Jacobsen til Dagens Byggeri.

Pris ligegyldig

Han mener faktisk, at Danmark slet ikke har råd til at lade være med at bygge Kattegatforbindelsen.

- Jeg tager det ikke så tungt, om en Kattegatforbindelse koster 100 milliarder kroner. Den samfundsøkonomiske fordel ved at binde Danmarks to vækstområder - Aarhus og København - tæt sammen vil sandsynligvis være 30-35 milliarder kroner om året. Så er det ligegyldigt, om det koster 100 eller 120 milliarder kroner. Den vil ved dynamiske effekter have finansieret sig selv i løbet af tre eller fire år. Nogle kloge økonomer har regnet på, hvad Storebæltsforbindelsen har betydet i dynamiske effekter, siden den blev effektueret, og de har fundet ud af, at den allerede har indtjent 400 milliarder kroner i samfundsøkonomisk gevinst. Det er en forrentning på cirka 12,5 procent årligt. Det er der meget få offentlige eller private investeringer, der kan måle sig med. Jo før, vi får bygget Kattegatforbindelsen, jo længere kan vi høste fordelene. Det vil styrke Danmarks konkurrenceevne som helhed, siger Uffe Jacobsen.

Afviser kritik

Det er ingen hemmelighed, at der på både Fyn og i Sønderjylland er en del modstand i forhold til at opføre en Kattegatforbindelse, men Uffe Jacobsen kalder kritikken underlig.

- Fyn og Sønderjylland bliver ikke stillet dårligere, men de vil have fornøjelse af, at der sker en aflastning af trafikken over Fyn og i Trekantområdet fra den trafik, som alligevel skal nordpå, forklarer økonomen.

Opklarende spørgsmål

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti har stillet transportminister Hans Chr. Schmidt en række opklarende spørgsmål om Kattegatrapporten. Han vil blandt andet vide:

- Hvor stor en del af landanlæggene - bane og vej - vil blive etableret, selv om en Kattegatforbindelse ikke bliver bygget? Her tænkes på motorvej til Kalundborg, opgradering af bane m.v.

- Hvad vil der være af tilskudsbehov til en Kattegatforbindelse?

- Hvilke andre anlægsinvesteringer vil kunne spares, hvis der etableres en Kattegatforbindelse, og hvilke beløb vil i den forbindelse kunne spares? Her tænkes specifikt på udvidelse af Storebæltsforbindelsen og Lillebæltsbroen samt udvidelser af E45 og E20, men også andre sparede tiltag/projekter er relevante.

Værste scenarie

Kim Christiansen siger til Dagens Byggeri, at regeringen med rapporten om Kattegatforbindelsen har præsenteret det værste scenarie.

- Det virker nærmest umuligt, men jeg tror, at en Kattegatforbindelse er fremtidens projekt. Der regnes med en meget høj rente, selv om vi i øjeblikket har en realrente, som stort set er nul, og der anvendes trafiktal væsentlig lavere end, hvad der er brugt på Femern. Man har også indregnet landanlæg for 16 milliarder kroner, hvoraf nogle skal laves alligevel. Blandt andet Kalundborgmotorvejen. Man har heller ikke indregnet de anlægsinvesteringer, som kan spares ved, at der etableres en Kattegatforbindelse. Man har ønsket at tegne et dårligt billede. Man går med livrem og seler og lidt til. Det er ærgerligt over for det store arbejde, der er gjort for at etablere forbindelsen, som vil binde Danmark sammen på en helt unik måde, siger Kim Christiansen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ejendomsudvikler vil forskønne Nyborg Havn med 250 nye boliger
  • Bravida genvinder stor broaftale
  • Ingen bro-rabat til ældre varebiler
  • 30 millioner for afkørsel på Sprogø
  • Trafikforsker: Forspildt chance
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Nyt digitalt redskab skal få bugt med temperatur, træk, ventilation og støj
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
  • Problematisk at gaspulje løber tør
  • 770 km dansk kabelforbindelse skal sikre briterne grøn strøm
  • 80 nye lejeboliger på vej til Lisbjerg
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook