Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Hønge: Minister optrådte arrogant i folketingsudvalg

Politik | Af Dan Bjerring | 14. jan. 2016 KL. 14:39

Karsten Hønge kaldte transportminister Hans Chr. Schmidt i samråd for at redegøre for regeringens planer for fremtidig brug af indtægterne fra Storebæltsforbindelsen til finansiering af andre samfundsopgaver. Foto: Colourbox.
88054_1
Hør interviews med Karsten Hønge og Hans Chr. Schmidt.
audioBackdrop
  • 88054_1
  • Play
    audioBackdrop

Transportminister Hans Chr. Schmidt afviser anklagerne og peger på, at han blot svarede på det stillede samrådsspørgsmål om brug af indtægterne fra Storebæltsforbindelsen.

Blandt emnerne i valgkampen var den fremtidige anvendelse af indtægterne fra Storebæltsforbindelsen.

Da forbindelsen blev etableret med brugerbetaling, var det et klart politisk løfte, at indtægterne alene skulle anvendes til at betale for Storebæltsprojektet - ikke være en skatte- og afgifts-malkeko. Men der har allerede været flere eksempler på, at politikerne ikke har kunnet lade være med at bruge indtægterne på Storebælt på andre ting - eksempelvis infrastrukturprojekter andre steder i landet.

citat start

Det er rigtigt, at partierne sammen i 2009 tog penge fra Storebæltsforbindelsen, og at man har gjort det i en vækstpakke.

Hans Chr. Schmidt

Transportminister

citat slut

Senest har regeringen ifølge SF's transportordfører, Karsten Hønge, i forbindelse med Finansloven taget penge fra Storebælt for at finansiere blandt andet nedsættelsen af registreringsafgiften.

Forlænget tilbagebetaling

Under valgkampen sagde blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen, at der ikke skulle tages penge fra Storebælt til finansiering af andre ting, og det fik Karsten Hønge til forleden at indkalde transportminister Hans Chr. Schmidt i samråd for at redegøre for regeringens planer for fremtidig brug af indtægterne fra Storebæltsforbindelsen til finansiering af andre samfundsopgaver.

Karsten Hønge henviser til, at regeringen har spillet ud med en forlængelse af tilbagebetalingstiden for at finansiere en række andre formål, på trods af at blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen og energiminister Lars Chr. Lilleholt i valgkampen gjorde sig til talsmænd for en sænkning af priserne for at krydse den faste forbindelse.

Mærkeligt samråd

Det blev ifølge Karsten Hønge et mærkeligt samråd, hvor ministeren svarede med enstavelsesord:

- Transportministerens opførsel på udvalgsmødet var så arrogant, at det nærmest var en krigserklæring over for udvalget. Ministeren valgte at tolke spørgsmålet så snævert, at han valgte at svare i enstavelsesord. Men pointen i hele samrådet var jo netop, at fremtrædende venstrepolitikere med statsministeren i spidsen afviste, at der skulle bruges penge fra Storebælt til at finansiere andre samfundsopgaver. Konfronteret med så klokkerent et løftebrud vælger transportministeren at svare, at det har regeringen ingen planer om fremover. Det er en skummel måde at føre politik på, siger Karsten Hønge til Dagens Byggeri.

Af egen drift

Han fastslår, at det er regeringen selv, der af egen drift i deres eget finanslovsudspil foreslår, at Storebæltsforbindelsen skal bidrage med flere hundrede millioner kroner:

- De går blandt andet til, at det skal være billigere at bo i hus i Nordsjælland og at nedsætte registreringsafgiften på biler. Så er der et lille figenblad, hvor det gøres billigere for pendlere i bil at krydse Storebælt. Det er dog et ganske lille beløb ud af det samlede beløb. I SF har vi ikke berøringsangst med hensyn til at bruge penge fra Storebæltsforbindelsen. Det har vi gjort før, hvor vi har brugt penge til at understøtte infrastrukturprojekter andre steder i landet. Det var meget kontroversielt, og jeg måtte i valgkampen kæmpe mod anklager fra blandt andre venstreministre, der anklagede SF for at være med til i afgrænsede situationer at tage penge fra Storebæltsforbindelsen. Så er det altså for meget, at en venstre ledet regering få måneder efter valget af sig selv foreslår, at der gafles penge fra Storebæltsforbindelsen til noget, der intet har med infrastruktur at gøre, siger Karsten Hønge.

Det sker jo

Transportminister Hans Chr. Schmidt siger til Dagens Byggeri, at han ikke forstår Karsten Hønges kritik:

- Når man beder mig om at redegøre for, hvilke planer regeringen har for noget, hvor vi ingen planer har, så kan jeg ikke bare sidde og snakke, men er nødt til at sige, at vi ingen planer har. Det ville være unaturligt at sige noget om planer, vi ikke har. Men jeg svarede i øvrigt på en meget venlig måde. Det interessante var så, at Karsten Hønge selv sagde, at det har SF heller ikke. Det er rigtigt, at partierne sammen i 2009 tog penge fra Storebæltsforbindelsen, og at man har gjort det i en vækstpakke. Det sker jo. Jeg holdt mig fuldstændig til sandheden, siger Hans Chr. Schmidt uden at ville love, at bilisterne ikke igen oplever, at Storebæltsforbindelsen skal holde for, når der skal findes penge til andre formål.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • "Dobbeltmoral med udslag på Richterskala"
  • Ejendomsudvikler vil forskønne Nyborg Havn med 250 nye boliger
  • Bravida genvinder stor broaftale
  • Ingen bro-rabat til ældre varebiler
  • 30 millioner for afkørsel på Sprogø
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Kongeåen: Kæmpe naturprojekt skal dæmme op for klimaforandringer
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook