Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Brosikring af Limfjordsbroer

Politik | Af Dan Bjerring | 8. jan. 2016 KL. 11:00

Aggersundbroen skal sikres mod påsejling. Foto: Vejdirektoratet.
87961_1
  • 87961_1

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt har søgt Finansudvalget om i alt cirka 185 millioner kroner til skibsstødssikring af Aggersundbroen og Sallingsundbroen.

Det skabte store problemer for jernbanetrafikken mellem Vendsyssel og Jylland, da et skib for nogle år siden påsejlede jernbanebroen over Limfjorden, og den efterfølgende reparation af broen blev både dyrere og tog længere tid end forventet.

Nu har transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt søgt Finansudvalget om i alt cirka 185 millioner kroner til skibsstødssikring af Aggersundbroen (66,5 millioner kroner) og Sallingsundbroen 18,3 millioner kroner).

Der blev i marts 2013 afsat i alt 252,0 millioner kroner til skibsstødssikring af fire broer - Aggersundbroen, Sallingsundbroen, Svendborgsundbroen og Limfjordsbroen. Midlerne blev afsat til sikring af broerne mod påsejling og sikring af sejladsen i Limfjorden og Svendborgsund til gavn for havnene i farvandet.

Dyrere end beregnet

Efterfølgende har det ved den videre projektering vist sig, at udgiften til sikring af Limfjordsbroen og Svendborgsundbroen ikke forventes at overstige forelæggelsesgrænsen, og derfor er der indgået kontrakter på disse projekter.

Imidlertid forventer Vejdirektoratet, at udgifterne til skibsstødssikring af henholdsvis Aggersundbroen og Sallingsundbroen vil overstige det budgetterede.

For så vidt angår Aggersundbroen indebærer løsningen, at bropillerne bliver forstærket ved, at en ring af spunsjern hamres dybt ned i havbunden omkring hver af de to piller. Mellem pillen og spunsjernet støbes mellemrummet ud med beton, så pillen bliver stærkere.

Betonklodser

For Sallingsundbroen indebærer løsningen, at broen sikres med betonklodser et stykke fra broen omkring gennemsejlingsfaget. Skibe, der kommer ud af kurs, støder mod betonklodserne, inden de rammer broen.

Betonklodsernes placering er fastlagt ved en vurdering af fremherskende strøm- og vindforhold, og hvordan et skib vil drive, hvis det mister motorkraft. Det vurderes, at det af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at foretage skibsstødssikring af broerne.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • 250 meter mole skal trække turister til Limfjordens vilde vande
  • Adepts Vestre Fjordpark hædret
  • Dansk Byggeri: God økonomi i Limfjordsforbindelse
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Byggematerialer har aldrig været dyrere - og intet peger på prisfald
  • Nyt værktøj tilbyder LCA-hjælp til den tidlige designfase
  • Unge danske ingeniører imponerer internationalt
  • Københavnsk malerkæmpe: "Målet er at blive Fyns største malerfirma"
  • Ingeniører rykker ind i gammelt æggepakkeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook