Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Brosikring af Limfjordsbroer

Politik | Af Dan Bjerring | 8. jan. 2016 KL. 11:00

Aggersundbroen skal sikres mod påsejling. Foto: Vejdirektoratet.
87961_1
  • 87961_1

Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt har søgt Finansudvalget om i alt cirka 185 millioner kroner til skibsstødssikring af Aggersundbroen og Sallingsundbroen.

Det skabte store problemer for jernbanetrafikken mellem Vendsyssel og Jylland, da et skib for nogle år siden påsejlede jernbanebroen over Limfjorden, og den efterfølgende reparation af broen blev både dyrere og tog længere tid end forventet.

Nu har transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt søgt Finansudvalget om i alt cirka 185 millioner kroner til skibsstødssikring af Aggersundbroen (66,5 millioner kroner) og Sallingsundbroen 18,3 millioner kroner).

Der blev i marts 2013 afsat i alt 252,0 millioner kroner til skibsstødssikring af fire broer - Aggersundbroen, Sallingsundbroen, Svendborgsundbroen og Limfjordsbroen. Midlerne blev afsat til sikring af broerne mod påsejling og sikring af sejladsen i Limfjorden og Svendborgsund til gavn for havnene i farvandet.

Dyrere end beregnet

Efterfølgende har det ved den videre projektering vist sig, at udgiften til sikring af Limfjordsbroen og Svendborgsundbroen ikke forventes at overstige forelæggelsesgrænsen, og derfor er der indgået kontrakter på disse projekter.

Imidlertid forventer Vejdirektoratet, at udgifterne til skibsstødssikring af henholdsvis Aggersundbroen og Sallingsundbroen vil overstige det budgetterede.

For så vidt angår Aggersundbroen indebærer løsningen, at bropillerne bliver forstærket ved, at en ring af spunsjern hamres dybt ned i havbunden omkring hver af de to piller. Mellem pillen og spunsjernet støbes mellemrummet ud med beton, så pillen bliver stærkere.

Betonklodser

For Sallingsundbroen indebærer løsningen, at broen sikres med betonklodser et stykke fra broen omkring gennemsejlingsfaget. Skibe, der kommer ud af kurs, støder mod betonklodserne, inden de rammer broen.

Betonklodsernes placering er fastlagt ved en vurdering af fremherskende strøm- og vindforhold, og hvordan et skib vil drive, hvis det mister motorkraft. Det vurderes, at det af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at foretage skibsstødssikring af broerne.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Adepts Vestre Fjordpark hædret
  • Dansk Byggeri: God økonomi i Limfjordsforbindelse
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Storentreprenør: Værsgo medarbejdere, I har fortjent det!
  • NCC pakker nordsjællandsk hospital ind i træ
  • 13 kommuner vil slække på reglerne for byggesager
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Herning snupper to nye struktøruddannelser
  • Kommune får Realdania-støtte til et bedre indeklima
  • Klimaklar limproducent arbejder sig grønnere
  • Nyt midtjysk medlem i Bravida-familien
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook