Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Aggersundbroen sikres mod skibe

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 21. dec. 2015 KL. 11:02

MT Højgaard skal i de kommende måneder forstærke Aggersundbroens klappiller med spuns. Foto: Vejdirektoratet.
87689_1
  • 87689_1

Aggersundbroen bliver i de næste måneder sikret mod at tage alvorligt skade af sammenstød med store skibe, der kommer ud af kurs.

Dårlige erfaringer har vist, at det kan være særdeles dyrt, hvis større skibe støder ind i bropiller. Blandt andet derfor står Aggersundbroen over for en større renovering, hvor Vejdirektoratets entreprenør, MT Højgaard, forstærker Aggersundbroens klappiller med spuns, der placeres omkring pillerne og vibreres dybt ned i havbunden. Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Mellemrummet fyldes efterfølgende med armeret beton. Det gør broens konstruktion stærkere, så den kan modstå sammenstød med et stort skib.

Spunsen består af 11 - 25 meter lange og 1,5 meter brede stålplader. Når stålpladerne skal placeres, skal de stå i lodret position. Imens arbejdet står på under broens klapper, er klapperne nødt til at være åbne.

Lukkes i 30 nætter

Arbejdet med spunsen medfører, at broen vil være lukket for trafik i cirka 30 nætter i februar og marts måned fra midnat til klokken fem om morgenen. Det er ikke muligt at passere broen i dette tidsrum.

- Det arbejde, der kræver lukning af broen, har vi valgt at lægge om natten. Det gør vi, fordi det er på dette tidspunkt, færrest trafikanter bliver generet, fortæller Shahriar Honar, projektleder i Vejdirektoratet.

Entreprenøren arbejder som udgangspunkt kun på hverdage. Entreprenøren kan dog blive nødt til at arbejde på broen i enkelte weekender.

Forebygger konsekvenser

Grunden til, at Aggersundbroen skal sikres mod skibsstød, er de omfattende konsekvenser, det vil have, hvis broen bliver alvorligt skadet af en påsejling.

- Hvis Aggersundbroen er lukket, skal trafikanter køre en stor omvej. Det vil have store samfundsmæssige konsekvenser, hvis det står på i en længere periode. Hvis broen er helt ødelagt, kan det vare år, inden Aggersund kan krydses igen, siger Shahriar Honar.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Svendborgsundbroen sikres mod kollision
  • Cyklister: Lynetteholm har brug for mange tunneller - ikke en bro
  • Træbeklædt bro skal binde Silkeborg bedre sammen
  • Broerne på plads ved Herlev Station
  • Ny bro støbes ved siden af banen og skubbes derefter på plads
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook