Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Halvdelen af Cityringen er færdig

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 17. dec. 2015 KL. 15:02

Københavns Overborgmester Frank Jensen har været en tur under jorden i forbindelse med, at halvdelen af Cityringen er bygget færdig. Foto: Metroselskabet/Marie Hald.
87653_1
  • 87653_1

Godt 15 kilometer nye metrotunneler er klar under den danske hovedstad, og dermed er arbejdet med Cityringen halvvejs.

Nora, Tria, Minerva og Eva har nu tilsammen tilbagelagt godt 15 kilometer dybt under byens gader, og bygget metrotunneler mellem Vesterbro, Frederiksberg og Nørrebro. I de tre bydele er alle de kommende metrostationer nu forbundet af tunnel, og den første tunnelstrækning er bygget under Østerbro. Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse.

- Det er fascinerende at følge udviklingen på metrobyggeriet. Når man besøger byggepladserne og kommer ned i tunnelerne under byen, kan man tydeligt fornemme, at dette her byggeprojekt kommer til at få en kolossal betydning for mobiliteten i København. Det er også derfor, at der politisk er gjort meget for, at vi kan få koblet Nordhavn og Sydhavn på metrosystemet så hurtigt som muligt. Udbygningen af metroen bliver helt fantastisk for byens indbyggere og gæster, siger Københavns Overborgmester Frank Jensen.

2.000 metroarbejdere

Inden byggeriet af de 17 nye metrostationer tog fart, blev der fra 2009 omlagt forsyningsledninger (el, vand, kloak, tv, telefon etc.) samtidig med de arkæologiske udgravninger. Selve anlægsarbejdet blev indledt efter kontraktunderskrivelsen i 2011, og siden har store maskiner og kraner samt cirka 2.000 metroarbejdere arbejdet hårdt, så alle de kommende metrostationer nu er fuldt udgravet. Tunnelboremaskinerne arbejder sig frem i undergrunden med 10-20 meter om dagen pr. maskine, og det forventes, at de forventes at have bygget Cityringens godt 30 kilometer metrotunneler færdig i første halvår af 2017.

- Gennembruddet er en af de helt store milepæle for metroprojektet, som markerer, at vi er halvvejs med selve tunnelen. På Frederiksberg er vi gennem den del af projektet, som støjer mest, så vi kan næsten ikke vente på, at resten af hovedstaden bliver forbundet med Frederiksberg, fastslår Jørgen Glenthøj, borgmester i Frederiksberg Kommune.

Når Cityringen åbner, vil man kunne komme til den fjerneste station på bare 12 minutter, og samtidig vil der blive skabt bedre sammenhæng i den kollektive transport med nye forbindelsesmuligheder mellem metro, regionaltog, S-tog og busser. Det vil betyde helt nye bevægelsesmønstre mellem bydelene.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

Cityringen

Der er nu anlagt godt 15 kilometer af de i alt 30 kilometer metrotunneller på Cityringen. De fire tunnelboremaskiner Nora, Tria, Minerva og Eva er opkaldt efter de gamle telefoncentraler i København, og de forventes at afslutte deres arbejde med at bygge metrotunneler i første halvår af 2017.

Inden metrobyggeriet gik i gang, blev der gjort plads til at bygge i undergrunden. I 2009 blev arbejdet indledt med omlægningen af forsyningsledninger, samtidig med en af de største arkæologiske udgravninger gav os ny viden om byens historie. Selve anlægsarbejdet blev påbegyndt i 2011. Cityringen åbner i juli 2019.

Cityringen kæder Østerbro sammen med Nørrebro, Frederiksberg, Vesterbro og Indre By. I alt anlægges der 17 nye stationer, og når linjen åbner juli 2019 forventes antallet af metropassagerer at blive mere end fordoblet i forhold til i dag (56 mio. passagerer i 2014, 130 mio. passagerer i 2025). Seks af de største stationer i Danmark vil blive metrostationer (målt på antallet af passagerer).

Cityringen er det største anlægsprojekt i Danmark i disse år, og det største anlægsprojekt i hovedstaden siden Christian IV anlagde Christianshavn i 1600-tallet.

Østerport, den næste station som Nora når frem til, bliver et vigtigt trafikalt knudepunkt i den kollektive transport, når Cityringen åbner. Herfra vil man kunne skifte mellem metro, kystbane, øvrige regionaltog, S-tog og busser, og Østerport blive dermed en af de største stationer i Danmark.

Lignende artikler

  • Den danske model på metrocityringen
  • Arkæologer finder mulig tunnel ved metro
  • Unicon leverede over 600.000 kubikmeter beton til ny metro
  • Rod i skatten hos byggefirmaerne på Cityringen
  • Cityringen åbner: Skandalerne har stået i kø
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook