Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

FRI holder fast i Kattegatvisionen

Politik | Af Dan Bjerring | 17. dec. 2015 KL. 12:50

Adm. direktør Henrik Garver, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, vil ikke opgive Kattegatforbindelsen.
87647_1
Hør interviewet med Henrik Garver.
audioBackdrop
  • 87647_1
  • Play
    audioBackdrop

Direktør Henrik Garver mener fortsat, at "Det dobbelte motorvejs H" bør være visionen for Danmarks fremtidige infrastruktur.

Det er næsten otte år siden, at direktør Henrik Garver fra FRI (Foreningen af Rådgivende Ingeniører) præsenterede en fast forbindelse over Kattegat og dermed for alvor satte gang i debatten om den faste forbindelse, som fra FRI?s side var en del af et større infrastrukturprojekt - "Det dobbelte motorvejs H" - som skulle binde Danmark sammen på en ny måde. Planen indeholdt også en Hærvejsmotorvej.

Onsdag blev planen om en fast forbindelse over Kattegat så "hældt ned ad brædtet", da transportminister Hans Chr. Schmidt præsenterede den strategiske analyse af projektet, og Henrik Garver erkender da også over for Dagens Byggeri, at der i hvert fald er tale om en udskydelse af beslutningen.

Ikke råd

- Der er ikke råd til det her og nu, og der er ifølge regeringens analyse et konkret behov ud over brugerbetaling for finansiering af 50 milliarder kroner. Jeg synes, at det lyder meget i den høje ende, og der er ingen tvivl om, at vil et privat konsortium bygge broen, vil de kunne finde en model, der lader sig finansiere. Hvis lovgrundlaget er i orden, vil en gruppe af pensionskasser og andre private investorer kunne lave en business case, der ikke koster 118 milliarder kroner og uden den manko på 50 milliarder kroner, som analysen peger på. Det vil være en god forretning for både investorer og samfundet, siger Henrik Garver til Dagens Byggeri.

Robusthed

Han peger også på risikoen for, at et terrorangreb mod Storebæltsbroen vil få enorme samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark, når der ikke er et alternativ i form af en Kattegatforbindelse:

- Der ligger en række gevinster, som ikke kan gøres op økonomisk. Den ene er robustheden på tværs af landet, og noget andet er den dynamik, der opstår, når du har et arbejdsmarked fælles mellem hovedstadsregionen og Østjylland, samtidig med at der skabes vækst i Vestsjælland og videre ud i Østjylland, siger Henrik Garver.

Han opgiver ikke kampen for den faste Kattegatforbindelse, der ifølge hans mening bør være en vision for den fremtidige måde, Danmarks infrastruktur indrettes på.

Han henviser i øvrigt også til, at Storebæltsbroen, motorvejen på Vestfyn samt Lillebæltsbroen vil være underdimensioneret til at håndtere den trængsel, der vil være i 2030, og som allerede i dag ved uheld udgør en reel flaskehals.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Rådgiverbranchen leverer stærkt resultat for andet år i træk
  • Gang i hjulene gennem grøn omstilling
  • Regeringens byggeri-forslag savner konkrete mål
  • FRI-undersøgelse: Milliardomsætning mangler
  • Ny udligningsreform skal suppleres med suspenderet anlægsloft for 2021
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
  • Facaden er certificeret til en bæredygtig fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook