Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Regeringen skaber usikkerhed om store infrastrukturprojekter

Kommentar | Af Henrik Garver adm. direktør i Foreningen Rådgivende Ingeniører, FRI. | 3. dec. 2015 KL. 11:13

Administrerende direktør Henrik Garver fra FRI. Pressefoto.
87436_1
  • 87436_1

Først er der udskydelsen af Femern-forbindelsen. Dernæst projekterne i Togfonden, og senest er bevillingen til en ny Storstrømsbro indefrosset. Den stigende usikkerhed om statslige infrastrukturprojekter gør det mere risikofyldt at byde på dem. Det kan i sidste ende gøre det dyrere for staten at bygge.

Når der på den måde skabes usikkerhed om, hvorvidt de projekter, som staten er involveret i, bliver til noget, så bliver den ekstra risiko afspejlet i prisen. Virksomhederne kan ikke gemme de timer, medarbejderne allerede har brugt til senere. Det skaber usikkerhed i de rådgivende ingeniørvirksomheder og i andre virksomheder, der arbejder med infrastruktur. Samtidig får statslige "måske"-projekter negative konsekvenser i forhold til virksomhedernes strategier med at vinde opgaver andre steder. Den binding af ressourcer, som det skaber, betyder færre indtægter og dårligere produktivitet.

I FRI's seneste konjunkturanalyse fra oktober 2015 ses konsekvensen også, idet markedet for infrastruktur er reduceret markant. Det har betydning for antallet af arbejdspladser i sektoren. Men nok så væsentligt medfører manglende infrastrukturinvesteringer et reelt samfundstab.

Vi har som samfund behov for at vedligeholde og forny broer og veje, så vi har et robust vejnet. Og det kan undre, at regeringen undlader at bruge de penge, som allerede er afsat til Storstrømsbroen. Broen er et godt eksempel på, hvor sårbar vores infrastruktur kan være, da den lukkede i over en måned i 2011 med forlænget rejsetid til følge. Det er samtidig en bro fra 1931, som samfundet hvert år bruger over 10 mio. kr. på at vedligeholde.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Tilbudsomkostninger skal ned
  • Ny udligningsreform skal suppleres med suspenderet anlægsloft for 2021
  • EFCA Barometer: Den stabile vækst i Europa er stoppet
  • Rekordindtjening hos rådgivende ingeniører
  • Regnskaber giver anledning til et tilbageblik
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Kongeåen: Kæmpe naturprojekt skal dæmme op for klimaforandringer
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook